PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nominacja dla PWM w plebiscycie Wydarzenie Historyczne Roku

2021-07-01

Z radością dzielimy się informacją o kolejnym wyróżnieniu dla projektu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: w plebiscycie Wydarzenie Historyczne Roku w kategorii ‘edukacja’ nominację otrzymał portal Polska Biblioteka Muzyczna.

 

 

 

Polska Biblioteka Muzyczna to uruchomiona z końcem 2020 roku platforma cyfrowa (www.polskabibliotekamuzyczna.pl), która gromadzi i udostępnia materiały z zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Zbiory udostępnione w Polskiej Bibliotece Muzycznej obejmują różnorodne, unikatowe treści i nieupublicznione wcześniej obiekty. Na poszukiwaczy wyjątkowych materiałów nutowych czekają partytury mało znanych dzieł solowych, kameralnych i orkiestrowych powstałe od średniowiecza do współczesności, reprezentujące różne style i gatunki, które zadowolą najmłodszych adeptów sztuki muzycznej, jak i profesjonalistów. Wśród kompozytorów, których utwory już teraz znajdują się w Polskiej Bibliotece Muzycznej, najliczniej reprezentowani są: Grażyna Bacewicz, Tadeusz Baird, Fryderyk Chopin, Wojciech Kilar, Janina Garścia, Marta Ptaszyńska, Witold Szalonek czy Romuald Twardowski.

 

Miłośnicy sztuk wizualnych odnajdą nieudostępniane dotąd fotografie i grafiki przedstawiające codzienne życie naszych najważniejszych kompozytorów: Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki czy Karola Szymanowskiego, a także ich krewnych i bliskich. Na portalu są również ikonografie przedstawiające sceny z życia codziennego od XIX do I poł. XX w., panoramy miast, fotografie zabytków, budynków teatrów i oper, pałaców i zamków. Wśród udostępnionych zbiorów znajdują się reprodukcje korespondencji, rękopisów muzycznych, afisze i programy koncertowe oraz wycinki prasowe dokumentujące życie muzyczne.

 

Zarówno instytucje, jak i osoby prywatne – zawodowo związane z muzyką, ale i uczniowie, studenci, melomani – znajdą w Polskiej Bibliotece Muzycznej wartościowe i niedostępne wcześniej materiały. Użytkownicy Polskiej Biblioteki Muzycznej będą mogli wykorzystać fragmenty utworów w swojej działalności naukowej i dydaktycznej. Szybki, prosty dostęp online do materiałów cyfrowych z każdego miejsca na świecie i o dowolnej porze to szansa częstszej obecności muzyki polskiej w repertuarze koncertowym i mediach; to także krok w kierunku upowszechniania wiedzy o historii naszej rodzimej muzyki i osiągnięciach jej dawnych i współczesnych twórców.

 

 

W tym roku do plebiscytu organizowanego przez Muzeum Historii Polski zostało zgłoszonych blisko dwieście projektów z kraju i zagranicy, a większość z nich realizowana była w formie online. Komisja konkursowa w składzie: prof. Andrzej Szczerski – przewodniczący (dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie), prof. dr hab. Andrzej Chwalba (Uniwersytet Jagielloński), Wojciech Duch (historia.org.pl), Piotr Legutko (dyrektor TVP Historia), dr Marek Mutor (dyrektor Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu), Gabriela Sierocińska-Dec (kierownik działu edukacyjnego Muzeum Historii Polski) zadecydowała, że w tym roku do II etapu zakwalifikowanych zostało 15 wydarzeń w trzech kategoriach: Wydarzenie, Wystawa oraz Edukacja.

 

Organizator 14. edycji Plebiscytu Wydarzenie Historyczne Roku uruchamia od 1 lipca 2021 głosowanie na wybraną przez jury finałową piętnastkę. Aby wziąć udział w głosowaniu należy wejść na stronę http://whr.muzhp.pl/, zaakceptować regulamin, zapoznać się z poszczególnymi wydarzeniami i i oddać łącznie trzy głosy, jeden głos na jedno wydarzenie w każdej kategorii.

 

Zachęcamy do wzięcia udziału w głosowaniu!

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?