Aktualności
Jesienne warsztaty muzyczne w księgarni PWM
2021-10-01
Księgarnia muzyczna PWM zaprasza dzieci w wieku 5–9 lat na warsztaty muzyczne oparte na serii książek o wielkich polskich kompozytorach autorstwa Kasi Huzar-Czub, które będą dostępne w sprzedaży także podczas spotkań.
Warsztaty poprowadzi Marta Saciuk-Sędzielarz – śpiewaczka, artystka estradowa, edukatorka, towarzyszyć jej będzie Wojciech Kogut, który zadba o oprawę muzyczną spotkań i towarzyszyć będzie animatorce na pianinie.
Podczas 50-minutowych warsztatów dzieci dowiedzą się, kim byli Stanisław Moniuszko, Fryderyk Chopin i Ignacy Jan Paderewski oraz z czego zasłynęli, kim w ogóle są kompozytor i primadonna, co to jest opera i improwizacja, będą mogły zagrać także na instrumentach muzycznych i spędzić wesoło czas na kolorowaniu wizerunków kompozytorów.
Terminy i tematy warsztatów:
• 6 października, godzina 17:00 – o Fryderyku Chopinie na podstawie książki Impro-Frycek Kasi Huzar-Czub z ilustracjami Małgosi Zając
• 3 listopada, godzina 17:00 (przeniesione na 20 listopada godz. 11.00 do Głównej Księgarni Naukowej (ul. Podwale 6)) – o Ignacym Janie Paderewskim na podstawie książki Ignacy Jan i jego plan Kasi Huzar-Czub z ilustracjami Zosi Dzierżawskiej
• 12 grudnia godzina, 14:00 (przeniesione z 1 grudnia godz. 17.00 do Cafe NOWA Księgarnia, os. Zgody 7)) – o Stanisławie Moniuszce na podstawie książki Tatulczyk Moniuszko Kasi Huzar-Czub z ilustracjami Marty Ruszkowskiej
Miejsce warsztatów:
Księgarnia muzyczna PWM, al. Krasińskiego 11a, Kraków
Obowiązują rezerwacje mailowe: warsztaty@pwm.com.pl. W mailu prosimy o podanie liczby zgłaszanych osób (dzieci i rodziców) oraz wybranego terminu warsztatów.
Informujemy, że wszystkie wydarzenia organizowane w przestrzeni naszej księgarni przeprowadzone będą z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
Warsztaty są bezpłatne, liczba miejsc ograniczona.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.