Aktualności
Muzyka Kilara do filmu „Sól ziemi czarnej” na żywo w Filharmonii Śląskiej
2021-10-07
Adam Wesołowski podjął się rekonstrukcji dzieła Wojciecha Kilara – muzyki do filmu Sól ziemi czarnej, która do tej pory obecna była wyłącznie w ścieżce dźwiękowej obrazu Kazimierza Kutza. W najbliższą niedzielę, 10 października, w Filharmonii Śląskiej, podczas koncertu z cyklu PGE – HoloGramy, będzie można usłyszeć kolejną część odtworzonej ze słuchu kompozycji, która zostanie wydana nakładem PWM.
Już 10 października w Filharmonii Śląskiej zabrzmi muzyka Wojciecha Kilara z filmu Kazimierza Kutza Sól ziemi czarnej. Będzie to wydarzenie wyjątkowe, ponieważ aż do teraz dźwięki napisane ręką Kilara zachowały się jedynie w formie dźwiękowej – nie zostały wydane drukiem. We współpracy Adama Wesołowskiego, kompozytora i dyrektora Filharmonii Śląskiej, oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powstała rekonstrukcja utworów słyszanych w filmie i już niebawem całość będzie mogła zabrzmieć w wersji koncertowej.
Pierwsza część suity miała swoją premierę 25 czerwca w Bytomiu, w ramach widowiska upamiętniającego 100-lecie III Powstania Śląskiego. Symbolicznie wpisała się więc w obchody wydarzeń, które są kanwą dla dzieła Kutza, a zagrała ją wówczas Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta. Kolejna odsłona muzyki z Soli ziemi czarnej zabrzmi już w najbliższą niedzielę, 10 października, w Filharmonii Śląskiej, podczas koncertu PGE – HoloGramy. Będzie to pierwsze wydarzenie z cyklu łączącego muzykę z najnowszymi technologiami – orkiestrę i hologramy występujące razem z nią. Motyw polski Wojciecha Kilara publiczność usłyszy w wykonaniu Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Macieja Tomasiewicza.
Całość rekonstrukcji liczyć będzie 4 części i stworzy około dwudziestominutową całość. Wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego już wkrótce będzie mogła służyć licznym orkiestrom i cieszyć uszy słuchaczy.
Najczęściej czytane:
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.