Aktualności
Muzyka Kilara do filmu „Sól ziemi czarnej” na żywo w Filharmonii Śląskiej
2021-10-07
Adam Wesołowski podjął się rekonstrukcji dzieła Wojciecha Kilara – muzyki do filmu Sól ziemi czarnej, która do tej pory obecna była wyłącznie w ścieżce dźwiękowej obrazu Kazimierza Kutza. W najbliższą niedzielę, 10 października, w Filharmonii Śląskiej, podczas koncertu z cyklu PGE – HoloGramy, będzie można usłyszeć kolejną część odtworzonej ze słuchu kompozycji, która zostanie wydana nakładem PWM.
Już 10 października w Filharmonii Śląskiej zabrzmi muzyka Wojciecha Kilara z filmu Kazimierza Kutza Sól ziemi czarnej. Będzie to wydarzenie wyjątkowe, ponieważ aż do teraz dźwięki napisane ręką Kilara zachowały się jedynie w formie dźwiękowej – nie zostały wydane drukiem. We współpracy Adama Wesołowskiego, kompozytora i dyrektora Filharmonii Śląskiej, oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powstała rekonstrukcja utworów słyszanych w filmie i już niebawem całość będzie mogła zabrzmieć w wersji koncertowej.
Pierwsza część suity miała swoją premierę 25 czerwca w Bytomiu, w ramach widowiska upamiętniającego 100-lecie III Powstania Śląskiego. Symbolicznie wpisała się więc w obchody wydarzeń, które są kanwą dla dzieła Kutza, a zagrała ją wówczas Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta. Kolejna odsłona muzyki z Soli ziemi czarnej zabrzmi już w najbliższą niedzielę, 10 października, w Filharmonii Śląskiej, podczas koncertu PGE – HoloGramy. Będzie to pierwsze wydarzenie z cyklu łączącego muzykę z najnowszymi technologiami – orkiestrę i hologramy występujące razem z nią. Motyw polski Wojciecha Kilara publiczność usłyszy w wykonaniu Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Macieja Tomasiewicza.
Całość rekonstrukcji liczyć będzie 4 części i stworzy około dwudziestominutową całość. Wydana nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego już wkrótce będzie mogła służyć licznym orkiestrom i cieszyć uszy słuchaczy.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.