Aktualności
Listopadowe prawykonania: Górecki, Zieliński i Wnuk-Nazarowa
2021-11-03
Początek sezonu 2021/2022 obfitował w wydarzenia artystyczne, podczas których nie zabrakło utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nie zwalniamy tempa – w listopadzie zapraszamy na kolejne premiery: do Katowic, Olsztyna i Krakowa.
Tegoroczne, 9. już Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, organizowane przez Filharmonię Śląską, startują 12 listopada. Podczas koncertu inauguracyjnego po raz pierwszy zabrzmi Raj utracony. Koncert na dwa flety i orkiestrę Mikołaja Piotra Góreckiego w wykonaniu jednych z najaktywniejszych polskich flecistów, Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza – nominowanego do tegorocznej nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej „za inspirowanie kompozytorów, promocję nowej muzyki polskiej oraz liczne prawykonania w sezonie artystycznym 2020/2021”. Jak podkreślają wykonawcy, „utwór jest interesujący zarówno konstrukcyjnie, dzięki zestawieniom efektownych, wirtuozowskich fraz z lirycznymi motywami, jak i brzmieniowo, przez wykorzystanie czterech fletów: altowego, basowego, grande i piccolo, które są ze sobą łączone w różnych konfiguracjach”. Bilety na wydarzenie są dostępne na stronie WWW Filharmonii Śląskiej.

Tego samego dnia Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie zaprasza na koncert z okazji 75 lat swojej działalności. W programie wydarzenia znalazło się prawykonanie – Uwertura koncertowa Macieja Zielińskiego napisana została specjalnie z okazji jubileuszu Filharmonii. Utwór wykorzystuje „współczesne brzmienie orkiestry symfonicznej i współczesne techniki orkiestrowe w unikatowy sposób”, co jest wizytówką kompozytora, który z dużą inwencją czerpie z możliwości, jakie daje muzyczny postmodernizm, zderzając ze sobą nieoczywiste pomysły.
Podczas tegorocznej odsłony Festiwalu Prawykonań miał zabrzmieć najnowszy kwartet smyczkowy Joanny Wnuk-Nazarowej, jednak z przyczyn niezależnych od organizatorów koncert został odwołany. Kompozytorka opracowała jednak utwór na orkiestrę smyczkową, który krakowska publiczność będzie mogła usłyszeć w wykonaniu Sinfonietty Cracovii. Na prawykonanie Quintetto per archi w kościele św. Floriana zapraszamy 25 listopada.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!