Aktualności
Znamy laureatów 18. Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego
2021-12-09
Pierwszą nagrodę 18. Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego jury pod przewodnictwem Marty Ptaszyńskiej zdecydowało przyznać Bartoszowi Witkowskiemu za utwór Chop(p)-IN-g na fortepian.
Tematem tegorocznej edycji organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne konkursu przeznaczonego dla młodych kompozytorów była solowa miniatura wirtuozowska inspirowana twórczością Fryderyka Chopina z opcjonalną warstwa elektroniczną. Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniane były przez jury w składzie: Krzysztof Knittel, Sławomir Kupczak, Stanisław Leszczyński, Marta Ptaszyńska (przewodnicząca) oraz Daniel Cichy. Obrady odbyły się 30 listopada br. w formule hybrydowej.
Zwycięska kompozycja – Chop(p)-IN-g Bartosza Witkowskiego – została doceniona za bardzo współczesne, efektowne brzmienie, humor i nasycenie idiomem chopinowskim. Jury zdecydowało też o przyznaniu wyróżnień dla Marcina Wójcika za Étude Hommage à F. Chopin na fortepian oraz dla Adama Potery za It’s alive! Octave etude for piano and tape. Nagrodami dla laureata pierwszego miejsca są 10 000 zł, wydanie utworu nakładem PWM oraz publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji. Wyróżnione kompozycje również zostaną wydane i rekomendowane do wykonania, a ich autorzy otrzymają nagrody rzeczowe.
Danel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego tak podsumowuje tegoroczną edycję Konkursu Ochlewskiego: – Tegoroczny temat Konkursy były tyleż oczywisty, co niezwykle trudny. Bo jak w sposób niebanalny a twórczy, intrygujący a nieoczywisty zinterpretować Chopinowskie dziedzictwo w utworze wirtuozowskim na instrument solo? Okazało się jednak, że przestrzeń do kompozytorskich działań jest spora a kilka prac zwróciło szczególną uwagę jurorów. Cieszę się, że po raz kolejny Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego pozwolił na wyróżnienie ciekawych młodych osobowości.
Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!
18. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
na
Solową miniaturę o charakterze wirtuozowskim inspirowaną twórczością
Fryderyka Chopina z opcjonalną warstwą elektroniczną
LAUREACI
Bartosz Witkowski - Chop(p)-IN-g na fortepian (I nagroda)
Marcin Wójcik – Étude Hommage à F. Chopin na fortepian (wyróżnienie)
Adam Potera – It’s alive! Octave etude for piano and tape (wyróżnienie)
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.