Aktualności
Znamy laureatów 18. Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego
2021-12-09
Pierwszą nagrodę 18. Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego jury pod przewodnictwem Marty Ptaszyńskiej zdecydowało przyznać Bartoszowi Witkowskiemu za utwór Chop(p)-IN-g na fortepian.
Tematem tegorocznej edycji organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne konkursu przeznaczonego dla młodych kompozytorów była solowa miniatura wirtuozowska inspirowana twórczością Fryderyka Chopina z opcjonalną warstwa elektroniczną. Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniane były przez jury w składzie: Krzysztof Knittel, Sławomir Kupczak, Stanisław Leszczyński, Marta Ptaszyńska (przewodnicząca) oraz Daniel Cichy. Obrady odbyły się 30 listopada br. w formule hybrydowej.
Zwycięska kompozycja – Chop(p)-IN-g Bartosza Witkowskiego – została doceniona za bardzo współczesne, efektowne brzmienie, humor i nasycenie idiomem chopinowskim. Jury zdecydowało też o przyznaniu wyróżnień dla Marcina Wójcika za Étude Hommage à F. Chopin na fortepian oraz dla Adama Potery za It’s alive! Octave etude for piano and tape. Nagrodami dla laureata pierwszego miejsca są 10 000 zł, wydanie utworu nakładem PWM oraz publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji. Wyróżnione kompozycje również zostaną wydane i rekomendowane do wykonania, a ich autorzy otrzymają nagrody rzeczowe.
Danel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego tak podsumowuje tegoroczną edycję Konkursu Ochlewskiego: – Tegoroczny temat Konkursy były tyleż oczywisty, co niezwykle trudny. Bo jak w sposób niebanalny a twórczy, intrygujący a nieoczywisty zinterpretować Chopinowskie dziedzictwo w utworze wirtuozowskim na instrument solo? Okazało się jednak, że przestrzeń do kompozytorskich działań jest spora a kilka prac zwróciło szczególną uwagę jurorów. Cieszę się, że po raz kolejny Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego pozwolił na wyróżnienie ciekawych młodych osobowości.
Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!

18. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
na
Solową miniaturę o charakterze wirtuozowskim inspirowaną twórczością
Fryderyka Chopina z opcjonalną warstwą elektroniczną
LAUREACI
Bartosz Witkowski - Chop(p)-IN-g na fortepian (I nagroda)
Marcin Wójcik – Étude Hommage à F. Chopin na fortepian (wyróżnienie)
Adam Potera – It’s alive! Octave etude for piano and tape (wyróżnienie)
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.