Aktualności
Nagranie "Trauerklänge" Władysława Żeleńskiego z okazji 101. rocznicy śmierci kompozytora
2022-01-21
W Tatrach – to pierwsze, co przychodzi do głowy muzykom i melomanom po usłyszeniu nazwiska Żeleński. Jednak słynna uwertura koncertowa to nie jedyne jego dzieło warte uwagi. Z okazji 101. rocznicy śmierci kompozytora publikujemy nagranie jednego z jego utworów na 4 ręce w wykonaniu Zarębski Piano Duo.
Dokładnie w rocznicę śmierci kompozytora, w niedzielę 23 stycznia opublikujemy przygotowane przez krakowski duet fortepianowy nagranie Trauerklänge op. 36. Utwór znalazł się w wydanym przez PWM zbiorze Grajmy więcej na cztery ręce, opracowanym przez tworzących Zarębski Piano Duo Grzegorza Manię i Piotra Różalskiego, słynących z promocji twórczości polskich kompozytorów.
Muzyka Żeleńskiego w ostatnich latach odzyskuje należne sobie miejsce w repertuarze wokalistów i kameralistów. Jego neoromantyczny styl został na początku XX wieku uznany za konserwatywny i wtórny, a jego utwory przyćmione zostały przez nowoczesne dzieła kompozytorów Młodej Polski. Dzisiaj coraz częstsze wykonania i nagrania jego dzieł udowadniają, jak niesłusznie były one zapomniane.
W tym dziele przywracania muzyki Żeleńskiego do obiegu koncertowego bierze udział również oczywiście Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kompozytor znalazł się wśród 50 twórców tworzących głównie w czasach zaborów, których spuścizna jest porządkowana i wydawana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej. W ostatnim czasie Oficyna wydała szereg jego utworów fortepianowych, m.in. Sonatę g-moll op. 5, Theme varié, Sześć utworów charakterystycznych op. 17, Dwa mazurki op.31 czy Romans, Taniec fantastyczny na skrzypce i fortepian.
Więcej kompozycji Władysława Żeleńskiego z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego można znaleźć tutaj.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.