Aktualności
KWIECIEŃ: z wirtuozem
2022-04-27
Co tu dużo mówić: słuchacze kochają solistów. Zmieniają się konwencje, środki, instrumenty, a wirtuozeria pozostaje. Niektórzy utyskują na muzykę służącą czystemu popisowi, ale jeśli jest dobra, mądra, głęboka – każdy zachwyci się efektownymi umiejętnościami wykonawcy. Za to kochamy solistów, niezależnie od tego, czy grają muzykę poważną, ludową, jazz czy pop.
Do historii przeszły pojedynki indywidualności, takie jak ten rozegrany w Warszawie między legendarnymi skrzypkami Niccolò Paganinim i Karolem Lipińskim. Wiek XX przypieczętował zmianę, a XXI ją potwierdził: dzisiaj wirtuozem może być każdy instrumentalista. Muzyka klasyczna się zdemokratyzowała – nie rządzą w niej już niepodzielnie skrzypkowie i pianiści, repertuar roi się od kompozycji na altówkę, róg, tubę, kotły, harmonijkę ustną, ksylofon, a nawet… trójkąt.

Grafika: Dobry Skład
Pisze się też inaczej. To, co kiedyś było cechą „koncertu na orkiestrę”, a więc nadzieja kompozytora na spotkanie z zespołem wirtuozów, dziś jest wymogiem. Pochwalmy więc orkiestrę, która wyczuje jazzowy feeling muzyki Henryka Warsa i zespół kameralny łączący osobowości w nieoczywistym składzie Concerto per quattro Włodzimierza Kotońskiego. Smakujmy współbrzmienia smyczków w Koncercie na altówkę Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, a potem dajmy poszaleć waltornistce w Inkrustacjach Grażyny Bacewicz i wydobyć niezwykłe brzmienie gitarzyście w koncercie Aleksandra Nowaka. Nic w tej przyjemności zdrożnego. Doceniajmy.
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Marcel Chyrzyński (1971), Concerto 2000 (2000), 26'
Włodzimierz Kotoński (1925–2014), Concerto per quattro na harfę, klawesyn, gitarę, fortepian i orkiestrę kameralną (1965), 8'
Hanna Kulenty (1961), Aisthetikos (2019), 18'
Aleksander Nowak (1979), Koncert na gitarę w stroju osobliwym i orkiestrę (2011), 20'
Romuald Twardowski (1930), Wariacje symfoniczne na temat George’a Gershwina (1986), 16'
Henryk Wars (1902–1977), Koncert na fortepian i orkiestrę (1950), 13'
Krzysztof Wołek (1976), Open/Close na klarnet basowy i duży zespół instrumentalny (2019), 20’
Najczęściej czytane:
W niedzielny poranek 21 grudnia, chwilę przed godziną dziewiątą, z Krakowa wyruszył Pociąg Wypełniony Muzyką, inaugurując ogólnopolską akcję Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Jubileuszowy pociąg zakończył w wielkim stylu całoroczne obchody 80-lecia oficyny.
Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.
Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego). W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!
Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.
24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.
Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.
Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.