Aktualności
KWIECIEŃ: z wirtuozem
2022-04-27
Co tu dużo mówić: słuchacze kochają solistów. Zmieniają się konwencje, środki, instrumenty, a wirtuozeria pozostaje. Niektórzy utyskują na muzykę służącą czystemu popisowi, ale jeśli jest dobra, mądra, głęboka – każdy zachwyci się efektownymi umiejętnościami wykonawcy. Za to kochamy solistów, niezależnie od tego, czy grają muzykę poważną, ludową, jazz czy pop.
Do historii przeszły pojedynki indywidualności, takie jak ten rozegrany w Warszawie między legendarnymi skrzypkami Niccolò Paganinim i Karolem Lipińskim. Wiek XX przypieczętował zmianę, a XXI ją potwierdził: dzisiaj wirtuozem może być każdy instrumentalista. Muzyka klasyczna się zdemokratyzowała – nie rządzą w niej już niepodzielnie skrzypkowie i pianiści, repertuar roi się od kompozycji na altówkę, róg, tubę, kotły, harmonijkę ustną, ksylofon, a nawet… trójkąt.
Grafika: Dobry Skład
Pisze się też inaczej. To, co kiedyś było cechą „koncertu na orkiestrę”, a więc nadzieja kompozytora na spotkanie z zespołem wirtuozów, dziś jest wymogiem. Pochwalmy więc orkiestrę, która wyczuje jazzowy feeling muzyki Henryka Warsa i zespół kameralny łączący osobowości w nieoczywistym składzie Concerto per quattro Włodzimierza Kotońskiego. Smakujmy współbrzmienia smyczków w Koncercie na altówkę Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, a potem dajmy poszaleć waltornistce w Inkrustacjach Grażyny Bacewicz i wydobyć niezwykłe brzmienie gitarzyście w koncercie Aleksandra Nowaka. Nic w tej przyjemności zdrożnego. Doceniajmy.
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Marcel Chyrzyński (1971), Concerto 2000 (2000), 26'
Włodzimierz Kotoński (1925–2014), Concerto per quattro na harfę, klawesyn, gitarę, fortepian i orkiestrę kameralną (1965), 8'
Hanna Kulenty (1961), Aisthetikos (2019), 18'
Aleksander Nowak (1979), Koncert na gitarę w stroju osobliwym i orkiestrę (2011), 20'
Romuald Twardowski (1930), Wariacje symfoniczne na temat George’a Gershwina (1986), 16'
Henryk Wars (1902–1977), Koncert na fortepian i orkiestrę (1950), 13'
Krzysztof Wołek (1976), Open/Close na klarnet basowy i duży zespół instrumentalny (2019), 20’
Najczęściej czytane:
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.