Aktualności
KWIECIEŃ: z wirtuozem
2022-04-27
Co tu dużo mówić: słuchacze kochają solistów. Zmieniają się konwencje, środki, instrumenty, a wirtuozeria pozostaje. Niektórzy utyskują na muzykę służącą czystemu popisowi, ale jeśli jest dobra, mądra, głęboka – każdy zachwyci się efektownymi umiejętnościami wykonawcy. Za to kochamy solistów, niezależnie od tego, czy grają muzykę poważną, ludową, jazz czy pop.
Do historii przeszły pojedynki indywidualności, takie jak ten rozegrany w Warszawie między legendarnymi skrzypkami Niccolò Paganinim i Karolem Lipińskim. Wiek XX przypieczętował zmianę, a XXI ją potwierdził: dzisiaj wirtuozem może być każdy instrumentalista. Muzyka klasyczna się zdemokratyzowała – nie rządzą w niej już niepodzielnie skrzypkowie i pianiści, repertuar roi się od kompozycji na altówkę, róg, tubę, kotły, harmonijkę ustną, ksylofon, a nawet… trójkąt.
Grafika: Dobry Skład
Pisze się też inaczej. To, co kiedyś było cechą „koncertu na orkiestrę”, a więc nadzieja kompozytora na spotkanie z zespołem wirtuozów, dziś jest wymogiem. Pochwalmy więc orkiestrę, która wyczuje jazzowy feeling muzyki Henryka Warsa i zespół kameralny łączący osobowości w nieoczywistym składzie Concerto per quattro Włodzimierza Kotońskiego. Smakujmy współbrzmienia smyczków w Koncercie na altówkę Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, a potem dajmy poszaleć waltornistce w Inkrustacjach Grażyny Bacewicz i wydobyć niezwykłe brzmienie gitarzyście w koncercie Aleksandra Nowaka. Nic w tej przyjemności zdrożnego. Doceniajmy.
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Marcel Chyrzyński (1971), Concerto 2000 (2000), 26'
Włodzimierz Kotoński (1925–2014), Concerto per quattro na harfę, klawesyn, gitarę, fortepian i orkiestrę kameralną (1965), 8'
Hanna Kulenty (1961), Aisthetikos (2019), 18'
Aleksander Nowak (1979), Koncert na gitarę w stroju osobliwym i orkiestrę (2011), 20'
Romuald Twardowski (1930), Wariacje symfoniczne na temat George’a Gershwina (1986), 16'
Henryk Wars (1902–1977), Koncert na fortepian i orkiestrę (1950), 13'
Krzysztof Wołek (1976), Open/Close na klarnet basowy i duży zespół instrumentalny (2019), 20’
Najczęściej czytane:
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.