Aktualności
KWIECIEŃ: z wirtuozem
2022-04-27
Co tu dużo mówić: słuchacze kochają solistów. Zmieniają się konwencje, środki, instrumenty, a wirtuozeria pozostaje. Niektórzy utyskują na muzykę służącą czystemu popisowi, ale jeśli jest dobra, mądra, głęboka – każdy zachwyci się efektownymi umiejętnościami wykonawcy. Za to kochamy solistów, niezależnie od tego, czy grają muzykę poważną, ludową, jazz czy pop.
Do historii przeszły pojedynki indywidualności, takie jak ten rozegrany w Warszawie między legendarnymi skrzypkami Niccolò Paganinim i Karolem Lipińskim. Wiek XX przypieczętował zmianę, a XXI ją potwierdził: dzisiaj wirtuozem może być każdy instrumentalista. Muzyka klasyczna się zdemokratyzowała – nie rządzą w niej już niepodzielnie skrzypkowie i pianiści, repertuar roi się od kompozycji na altówkę, róg, tubę, kotły, harmonijkę ustną, ksylofon, a nawet… trójkąt.
Grafika: Dobry Skład
Pisze się też inaczej. To, co kiedyś było cechą „koncertu na orkiestrę”, a więc nadzieja kompozytora na spotkanie z zespołem wirtuozów, dziś jest wymogiem. Pochwalmy więc orkiestrę, która wyczuje jazzowy feeling muzyki Henryka Warsa i zespół kameralny łączący osobowości w nieoczywistym składzie Concerto per quattro Włodzimierza Kotońskiego. Smakujmy współbrzmienia smyczków w Koncercie na altówkę Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, a potem dajmy poszaleć waltornistce w Inkrustacjach Grażyny Bacewicz i wydobyć niezwykłe brzmienie gitarzyście w koncercie Aleksandra Nowaka. Nic w tej przyjemności zdrożnego. Doceniajmy.
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Marcel Chyrzyński (1971), Concerto 2000 (2000), 26'
Włodzimierz Kotoński (1925–2014), Concerto per quattro na harfę, klawesyn, gitarę, fortepian i orkiestrę kameralną (1965), 8'
Hanna Kulenty (1961), Aisthetikos (2019), 18'
Aleksander Nowak (1979), Koncert na gitarę w stroju osobliwym i orkiestrę (2011), 20'
Romuald Twardowski (1930), Wariacje symfoniczne na temat George’a Gershwina (1986), 16'
Henryk Wars (1902–1977), Koncert na fortepian i orkiestrę (1950), 13'
Krzysztof Wołek (1976), Open/Close na klarnet basowy i duży zespół instrumentalny (2019), 20’
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.