Aktualności
VI Międzynarodowy Pianistyczny Konkurs Chopinowski w Turznie
2022-02-18
Już po raz kolejny, w dniach 19–20.02.2022 roku, w pomieszczeniach Pałacu Romantycznego w Turznie odbędzie szósta edycja Międzynarodowego Pianistycznego Konkursu Chopinowskiego. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i fundatorem nagrody dla laureatów.
Uczestnicy Konkursu, w każdej z pięciu kategorii wiekowych, wykonają z pamięci dowolny repertuar, który pozwoli im zaprezentować jury pełnię umiejętności i możliwości pianistycznych. Wśród utworów obowiązkowych znalazł się oczywiście utwór lub utwory Fryderyka Chopina – Patrona Konkursu. Poziom trudności programu będzie uwzględniony przez jury podczas oceny konkursowego występu uczestnika.
Dlaczego na miejsce Konkursu wybrany został Pałac Romantyczny w Turznie? Właśnie tutaj w 1825 i 1827 roku właściciel pałacu, Augustyn Działowski, wraz z żoną Katarzyną i córkami Julianną i Józefą, gościł Fryderyka Chopina. Fakt ten został odnotowany na tablicy pamiątkowej, która zamieszczona została na prawym pilastrze flankującym wejście główne do Pałacu Romantycznego.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem niniejszego wydarzenia oraz fundatorem nagród dla zwycięzców w najwyższych kategoriach. W skład przygotowanych pakietów dla laureatów konkursu wchodzą m.in. Box „100 na 100” oraz Wydanie Narodowe. Komplet miniatur studyjnych Fryderyka Chopina.
Podczas obydwu konkursowych dni na miejscu będzie także stoisko handlowe PWM, gdzie dostępna do kupienia będzie literatua fortepianowa, a także inne nuty i publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
VI Międzynarodowy Pianistyczny Konkurs Chopinowski w Turznie odbywać się będzie pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.