Aktualności
Prawykonania: majowe premiery z katalogu PWM
2022-05-09
Gdzie w maju będzie można posłuchać nowej polskiej muzyki? Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczególnie zaprasza do Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz na Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Jeszcze w tym miesiącu zabrzmią tam nowości z katalogu PWM, które wyszły spod ręki Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka.
Pod koniec maja rusza we Wrocławiu 33. odsłona festiwalu Musica Polonica Nova. Jednym z wydarzeń towarzyszących i zapowiadających przedsięwzięcie jest koncert LutosAir Quintet, w którego programie znalazł się utwór Alias Hanny Kulenty, napisany na flet, obój, klarnet, fagot i róg. Kompozytorka po raz kolejny odkrywa w nim swoją autorską technikę musique surrealistique, choć podchodzi do niej inaczej niż we wcześniejszych kompozycjach. W Alias nie znajdziemy rozmaicie zestawianych ze sobą wątków muzycznych, a jeden temat: powielany, przekształcany, raz rozciągany, to znów zacieśniany. Kulenty podejmuje w nim próbę przeniesienia na muzykę złudzenia optycznego charakterystycznego dla obrazów M.C. Eschera, w których np. schody prowadzą jednocześnie w górę i w dół. Podobne wrażenie ma budować Alias, zacierając momenty zmian następujących w muzyce. Na ile kompozytorce udało się wywołać zamierzony efekt? Będzie to można ocenić 14 maja podczas trzech koncertów w Czarnej Sali Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu: o godz. 17.30, 19.00 i 21.00. Liczba miejsc jest ograniczona. Bezpłatne wejściówki wydawane będą bezpośrednio przed wydarzeniem, przy wejściu do sali. Wcześniejsza rezerwacja wejściówek nie jest możliwa.

Soundtrack do Ciemno, prawie noc Marcina Stańczyka odbił się głośnym echem na gruncie muzyki filmowej. Nominowany w 2020 do polskiej ścieżki dźwiękowej roku na FMF Kraków, powraca na festiwal. Tym razem zabrzmi w formie suity, na żywo, z partytury wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W swojej muzyce kompozytor prowadzi słuchacza przez rozmaite barwy orkiestrowe, decyduje się na nawiązania do znanych muzycznych motywów, budując nowe skojarzenia, jak w przypadku Lamentu Ewy – parafrazy Lamentu Dydony Henry’ego Purcella. Suita, przygotowana na zamówienie FMF, zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej prowadzonej przez Jana Stokłosę, w ramach koncertu w Centrum Kongresowym ICE Kraków 25 maja. Za reżyserię i oprawę wizualną koncertu odpowiada Mateusz Znaniecki. Koncert przeznaczony jest wyłącznie dla widzów powyżej 16. roku życia. Bilety do nabycia na stronie organizatora oraz w punktach InfoKraków.

Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.