Aktualności
Prawykonania: majowe premiery z katalogu PWM
2022-05-09
Gdzie w maju będzie można posłuchać nowej polskiej muzyki? Polskie Wydawnictwo Muzyczne szczególnie zaprasza do Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz na Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Jeszcze w tym miesiącu zabrzmią tam nowości z katalogu PWM, które wyszły spod ręki Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka.
Pod koniec maja rusza we Wrocławiu 33. odsłona festiwalu Musica Polonica Nova. Jednym z wydarzeń towarzyszących i zapowiadających przedsięwzięcie jest koncert LutosAir Quintet, w którego programie znalazł się utwór Alias Hanny Kulenty, napisany na flet, obój, klarnet, fagot i róg. Kompozytorka po raz kolejny odkrywa w nim swoją autorską technikę musique surrealistique, choć podchodzi do niej inaczej niż we wcześniejszych kompozycjach. W Alias nie znajdziemy rozmaicie zestawianych ze sobą wątków muzycznych, a jeden temat: powielany, przekształcany, raz rozciągany, to znów zacieśniany. Kulenty podejmuje w nim próbę przeniesienia na muzykę złudzenia optycznego charakterystycznego dla obrazów M.C. Eschera, w których np. schody prowadzą jednocześnie w górę i w dół. Podobne wrażenie ma budować Alias, zacierając momenty zmian następujących w muzyce. Na ile kompozytorce udało się wywołać zamierzony efekt? Będzie to można ocenić 14 maja podczas trzech koncertów w Czarnej Sali Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu: o godz. 17.30, 19.00 i 21.00. Liczba miejsc jest ograniczona. Bezpłatne wejściówki wydawane będą bezpośrednio przed wydarzeniem, przy wejściu do sali. Wcześniejsza rezerwacja wejściówek nie jest możliwa.

Soundtrack do Ciemno, prawie noc Marcina Stańczyka odbił się głośnym echem na gruncie muzyki filmowej. Nominowany w 2020 do polskiej ścieżki dźwiękowej roku na FMF Kraków, powraca na festiwal. Tym razem zabrzmi w formie suity, na żywo, z partytury wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W swojej muzyce kompozytor prowadzi słuchacza przez rozmaite barwy orkiestrowe, decyduje się na nawiązania do znanych muzycznych motywów, budując nowe skojarzenia, jak w przypadku Lamentu Ewy – parafrazy Lamentu Dydony Henry’ego Purcella. Suita, przygotowana na zamówienie FMF, zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej prowadzonej przez Jana Stokłosę, w ramach koncertu w Centrum Kongresowym ICE Kraków 25 maja. Za reżyserię i oprawę wizualną koncertu odpowiada Mateusz Znaniecki. Koncert przeznaczony jest wyłącznie dla widzów powyżej 16. roku życia. Bilety do nabycia na stronie organizatora oraz w punktach InfoKraków.

Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.