Aktualności
Znamy zwycięzcę konkursu na napisanie Małej Monografii o Ignacym Janie Paderewskim!
2022-05-13
Praca nadesłana przez Magdalenę Majewską to zwycięski projekt konkursu na napisanie Małej Monografii o Ignacym Janie Paderewskim. Tekst jej autorstwa został wyłoniony spośród 33 nadesłanych zgłoszeń.
Jurorzy przyznali, że poziom nadesłanych prac był bardzo wysoki. Wiele z nich wzbudziło zainteresowanie, a obrady były bardzo burzliwe. Jak mówi dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy:
– Ogłoszenie konkursu na napisanie popularnej monografii o tak wybitnej, ale złożonej postaci, jaką był Ignacy Jan Paderewski, było przedsięwzięciem tyleż pociągającym, co ryzykownym. Jak się jednak szybko okazało, ten PWM-owski eksperyment odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim, a nadesłane prace prezentowały wyjątkowo wysoki poziom. Jurorzy więc mieli dużą trudność z wyborem zwycięskiego tekstu, skutkiem czego, oprócz przyznania nagrody głównej, zostało wyróżnionych dodatkowo dwoje autorów…

Jury obradowało w składzie: Justyna Kica – muzykolożka, znawczyni życia i twórczości I.J. Paderewskiego, Danuta Gwizdalanka – poczytna autorka książek o wielkich kompozytorach, Antonii Libera – pisarz, autor powieści Madame, która weszła do kanonu współczesnej polskiej literatury, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – dyrektor Programu Drugiego Polskiego Radia oraz Daniel Cichy – dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Główną nagrodę w konkursie zdobyła praca nadesłana przez Magdalenę Majewską, która ukrywała się pod pseudonimem „Czarodziej”. Pseudonim okazał się bardzo adekwatny, ponieważ praca dosłownie oczarowała jurorów. Przyznali, że świetny język, dokładność i swada, z którą książka została napisana, zasługują na docenienie. Praca była tak magiczna, że dosłownie rzuciła dobry urok na jurorów, którzy zdecydowali, że to właśnie ona powinna otrzymać pierwszą nagrodę. Już wkrótce Pani Magdalena na okładce kolejnego tomu serii Małe Monografie zobaczy swoje nazwisko. Autorka otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł i podpisze umowę wydawniczą z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Podczas obrad uwagę jury przykuły także dwie prace autorstwa Marii Michalskiej oraz Beaty Kazimieruk. Jurorzy zwrócili szczególną uwagę na rzetelność badawczą tych dwóch tekstów. Poza przewidzianą pulą nagród zadecydowali o przyznaniu wyróżnień. Obie twórczynie otrzymają od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nagrody rzeczowe.

Mała Monografia poświęcona Ignacemu Janowi Paderewskiemu teraz musi zostać dopisana i dopracowana, a przewidywane zakończenie prac redakcyjnych i premiera zwycięskiego tekstu w serii Małe Monografie przewidziana jest na przyszły rok.

Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.