Aktualności
VII Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego
2022-05-14
W niedzielę, 15 maja, koncertem inauguracyjnym rozpocznie się VII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Podczas 2 etapów konkursu swoje umiejętności zaprezentuje 24 młodych adeptów sztuki dyrygenckiej. Oprócz wysokich nagród finansowych na zwycięzcę czeka gwarancja kolejnej szansy konkursowej: możliwość udziału w przyszłorocznym XI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia oraz fundatorem nagród rzeczowych.
Od 16 do 19 maja na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej podczas przesłuchań można będzie bacznie przyglądać się pracy młodych dyrygentów, gdyż będą one miały formę otwartą dla publiczności. Do pierwszego etapu (16–1 7 maja) każdy uczestnik wybierze po dwa utwory z dwóch list zaproponowanych przez jury, a następnie wylosuje po jednym z każdej, aby przygotować je podczas trwającej 30 minut próby z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. Do drugiego etapu (18–19 maja) zakwalifikuje się ósemka najlepszych uczestników, którzy ponownie losować będą utwory, z kolejnej puli repertuarowej. Uczestnicy konkursu będą występować w kolejności alfabetycznej, począwszy od wylosowanej litery alfabetu. Kto będzie w tym roku najlepszym dyrygentem młodego pokolenia? Dowiemy się w sobotę, 19 maja, po obradach jury. Wręczenie nagród i uroczysty koncert laureatów odbędzie się dzień później, 20 maja, w siedzibie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Na zwycięzców czekają nagrody pieniężne oraz komplety atrakcyjnych partytur ufundowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Uczestników oceni jury złożone z wybitnych polskich dyrygentów i profesorów uczelni muzycznych:
Mirosław Jacek Błaszczyk – przewodniczący,
Tomasz Bugaj,
Rafał Jacek Delekta,
Sylwia Janiak-Kobylińska,
Warcisław Kunc,
Marek Pijarowski,
Jacek Rogala,
Piotr Sułkowski,
Monika Wolińska.
Oprócz koncertu laureatów 20 maja, konkursowi towarzyszyć będzie koncert inauguracyjny (15 maja, o godz. 19.00). Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi w swojej siedzibie pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Zarówno podczas przesłuchań, jak i koncertów nie zabraknie muzyki kompozytorów polskich z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Witold Lutosławski Wariacje symfoniczne, Partita na skrzypce i orkiestrę, Krzysztof Meyer - Hommage à Johannes Brahms op. 59, Władysław Żeleński - Uwertura charakterystyczna „W Tatrach" op. 27, Henryk Wieniawski - Fantazja brillante na motywach z opery „Faust" Ch. Gounoda op. 20.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.