PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

VII Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego

2022-05-14

W niedzielę, 15 maja, koncertem inauguracyjnym rozpocznie się VII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Podczas 2 etapów konkursu swoje umiejętności zaprezentuje 24 młodych adeptów sztuki dyrygenckiej. Oprócz wysokich nagród finansowych na zwycięzcę czeka gwarancja kolejnej szansy konkursowej: możliwość udziału w przyszłorocznym XI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia oraz fundatorem nagród rzeczowych.
 

Od 16 do 19 maja na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej podczas przesłuchań można będzie bacznie przyglądać się pracy młodych dyrygentów, gdyż będą one miały formę otwartą dla publiczności. Do pierwszego etapu (16–1 7 maja) każdy uczestnik wybierze po dwa utwory z dwóch list zaproponowanych przez jury, a następnie wylosuje po jednym z każdej, aby przygotować je podczas trwającej 30 minut próby z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. Do drugiego etapu (18–19 maja) zakwalifikuje się ósemka najlepszych uczestników, którzy ponownie losować będą utwory, z kolejnej puli repertuarowej. Uczestnicy konkursu będą występować w kolejności alfabetycznej, począwszy od wylosowanej litery alfabetu. Kto będzie w tym roku najlepszym dyrygentem młodego pokolenia? Dowiemy się w sobotę, 19 maja, po obradach jury. Wręczenie nagród i uroczysty koncert laureatów odbędzie się dzień później, 20 maja, w siedzibie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Na zwycięzców czekają nagrody pieniężne oraz komplety atrakcyjnych partytur ufundowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

 


Uczestników oceni jury złożone z wybitnych polskich dyrygentów i profesorów uczelni muzycznych:

 

Mirosław Jacek Błaszczyk – przewodniczący,

Tomasz Bugaj,

Rafał Jacek Delekta,

Sylwia Janiak-Kobylińska,

Warcisław Kunc,

Marek Pijarowski,

Jacek Rogala,

Piotr Sułkowski,

Monika Wolińska.

 

Oprócz koncertu laureatów 20 maja, konkursowi towarzyszyć będzie koncert inauguracyjny (15 maja, o godz. 19.00). Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpi w swojej siedzibie pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.


Zarówno podczas przesłuchań, jak i koncertów nie zabraknie muzyki kompozytorów polskich z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Witold Lutosławski Wariacje symfoniczne, Partita na skrzypce i orkiestrę, Krzysztof Meyer - Hommage à Johannes Brahms op. 59, Władysław Żeleński -  Uwertura charakterystyczna „W Tatrach" op. 27, Henryk Wieniawski - Fantazja brillante na motywach z opery „Faust" Ch. Gounoda op. 20.
 

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.