PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

composer.pl: znamy zwycięzców kolejnej edycji programu rezydencji artystycznych na Islandii dla młodych polskich kompozytorów

2022-05-26

Agata Zubel i Michał Moc, mecenasi programu stypendialnego composer.pl, ogłosili wyniki czwartej odsłony prestiżowego stypendium dla młodych polskich kompozytorów. Tym razem dwa tygodnie na Islandii spędzą Estera Wityńska i Oktawia Pączkowska. Jako partner przedsięwzięcia – serdecznie gratulujemy! 
 

To już czwarta edycja programu composer.pl, w ramach którego młodzi polscy kompozytorzy mogą spędzić dwa tygodnie w islandzkim domu organizatorów przystosowanym do pracy kompozytorskiej. Mają tam do dyspozycji wysokiej klasy sprzęt elektroniczny (w tym instrument Kawai CL26), ale także biblioteczkę nutową i polskojęzyczną literaturę kompozytorską. Do tej pory ze stypendium skorzystali Kamil Kruk i Andrzej Ojczenasz (2019), Aleksandra Kaca i Paulina Derska (2020) oraz Paweł Siek i Krystian Neścior (2021). 


Estera Wityńska jest kompozytorką i wiolonczelistką. Studiowała także śpiew klasyczny. Jej kompozycja Klon, napisana do własnego libretta, znalazła się w finale Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę i była prezentowana  w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Podczas pandemii Wityńska wzięła udział w międzynarodowym projekcie kompozytorskim „La femme armée”. Jest laureatką licznych konkursów kompozytorskich, a jej zainteresowania twórcze obracają się wokół muzyki elektroakustycznej i operowej.


Oktawia Pączkowska jest studentką kompozycji w klasie prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest m.in. laureatką Call for Scores 2017 organizowanego przez wydawnictwo Diaphonia Edizioni oraz finalistką w konkursie PRIX CIME 2019. Jej utwory wykonywane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Szwajcarii, Iranie i Stanach Zjednoczonych. Brała aktywny udział w warsztatach programowania muzyki na żywo pod kierunkiem Renicka Bella, których zwieńczeniem było wystąpienie podczas nocy klubowej w ramach Unsound Festival (2018). W kręgu jej zainteresowań leży szeroko rozumiana muzyka elektroniczna i sztuka cyfrowa.
 

„Dziękujemy za wszystkie nadesłane w tym roku kandydatury. Ich jakość i ilość kolejny raz była dla nas miłą niespodzianką i nie lada wyzwaniem. To także motywacja, by ideę podtrzymywać!”, komentują na stronie composer.pl Agata Zubel i Michał Moc.
 

fot. Agata Zubel i Michał Moc

Najczęściej czytane:

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.