Aktualności
composer.pl: znamy zwycięzców kolejnej edycji programu rezydencji artystycznych na Islandii dla młodych polskich kompozytorów
2022-05-26
Agata Zubel i Michał Moc, mecenasi programu stypendialnego composer.pl, ogłosili wyniki czwartej odsłony prestiżowego stypendium dla młodych polskich kompozytorów. Tym razem dwa tygodnie na Islandii spędzą Estera Wityńska i Oktawia Pączkowska. Jako partner przedsięwzięcia – serdecznie gratulujemy!
To już czwarta edycja programu composer.pl, w ramach którego młodzi polscy kompozytorzy mogą spędzić dwa tygodnie w islandzkim domu organizatorów przystosowanym do pracy kompozytorskiej. Mają tam do dyspozycji wysokiej klasy sprzęt elektroniczny (w tym instrument Kawai CL26), ale także biblioteczkę nutową i polskojęzyczną literaturę kompozytorską. Do tej pory ze stypendium skorzystali Kamil Kruk i Andrzej Ojczenasz (2019), Aleksandra Kaca i Paulina Derska (2020) oraz Paweł Siek i Krystian Neścior (2021).
Estera Wityńska jest kompozytorką i wiolonczelistką. Studiowała także śpiew klasyczny. Jej kompozycja Klon, napisana do własnego libretta, znalazła się w finale Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę i była prezentowana w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Podczas pandemii Wityńska wzięła udział w międzynarodowym projekcie kompozytorskim „La femme armée”. Jest laureatką licznych konkursów kompozytorskich, a jej zainteresowania twórcze obracają się wokół muzyki elektroakustycznej i operowej.
Oktawia Pączkowska jest studentką kompozycji w klasie prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest m.in. laureatką Call for Scores 2017 organizowanego przez wydawnictwo Diaphonia Edizioni oraz finalistką w konkursie PRIX CIME 2019. Jej utwory wykonywane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Szwajcarii, Iranie i Stanach Zjednoczonych. Brała aktywny udział w warsztatach programowania muzyki na żywo pod kierunkiem Renicka Bella, których zwieńczeniem było wystąpienie podczas nocy klubowej w ramach Unsound Festival (2018). W kręgu jej zainteresowań leży szeroko rozumiana muzyka elektroniczna i sztuka cyfrowa.
„Dziękujemy za wszystkie nadesłane w tym roku kandydatury. Ich jakość i ilość kolejny raz była dla nas miłą niespodzianką i nie lada wyzwaniem. To także motywacja, by ideę podtrzymywać!”, komentują na stronie composer.pl Agata Zubel i Michał Moc.
fot. Agata Zubel i Michał Moc
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.