Aktualności
Romuald Twardowski czerwcowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-06-01
Romuald Twardowski to nie tylko uznany kompozytor muzyki artystycznej. To także twórca barwnych utworów mających liczne walory edukacyjne. To właśnie na kompozycje pedagogiczne Twardowskiego zwracamy szczególną uwagę w ramach czerwcowej odsłony akcji Kompozytor miesiąca.
Twardowski studia muzyczne rozpoczął siedem lat po wojnie – rozwijał się w pianistyce u Juliusa Juzeliūnasa w Państwowym Konserwatorium Litewskiej SSR w Wilnie, kompozycji uczył się u Bolesława Woytowicza w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Był także uczniem Nadii Boulanger, do której – podobnie jak wielu innych kompozytorów – w latach 60. wyjechał dwukrotnie. Prowadził działalność pedagogiczną, od lat jest też aktywnym uczestnikiem życia festiwalowego: od 1982 roku pełni funkcję przewodniczącego jury Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”, od 1991 jest także członkiem Rady Artystycznej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie.
By posłużyć się terminami zaproponowanymi przez samego kompozytora, jego język muzyczny ewoluuje od „neoarchaizmu” lat 60. ku estetyce „ekspresyjno-romantycznej”. W jego twórczości wyróżnić można trzy główne nurty: ekumeniczne dzieła religijne, utwory sceniczne i pedagogiczne. Te trzecie komponowane są z myślą o najmłodszych solistach, kameralistach oraz zespołach młodzieżowych.

Już niebawem znajdziecie na naszej stronie więcej ciekawostek dotyczących utworów pedagogicznych Romualda Twardowskiego. Tymczasem sprawdźcie, jakie zniżki na utwory kompozytora przygotowaliśmy dla Was w tym miesiącu! Możecie z nich skorzystać robiąc zakupy w naszym e-sklepie oraz w księgarni stacjonarnej w Krakowie. Do nut możecie zajrzeć także za pośrednictwem aplikacji nkoda. Odkryjcie w niej utwory Romualda Twardowskiego i innych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!
Czy można ćwiczyć kameralistykę samodzielnie, ale z koncentracją także na pozostałych głosach? Oczywiście! Takie możliwości daje con.sol.la – aplikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Znajdują się w niej między innymi utwory kameralne autorstwa Romualda Twardowskiego na skrzypce i fortepian oraz dwie wiolonczele. con.sol.la pozwala na wyciszenie dowolnej linii melodycznej i wykonanie jej do nagranego akompaniamentu lub ćwiczenie akompaniamentu do dostępnej linii melodycznej. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Wkrótce przybliżymy Wam więcej informacji i ciekawostek o czerwcowym Kompozytorze miesiąca!
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.