Aktualności
Romuald Twardowski czerwcowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-06-01
Romuald Twardowski to nie tylko uznany kompozytor muzyki artystycznej. To także twórca barwnych utworów mających liczne walory edukacyjne. To właśnie na kompozycje pedagogiczne Twardowskiego zwracamy szczególną uwagę w ramach czerwcowej odsłony akcji Kompozytor miesiąca.
Twardowski studia muzyczne rozpoczął siedem lat po wojnie – rozwijał się w pianistyce u Juliusa Juzeliūnasa w Państwowym Konserwatorium Litewskiej SSR w Wilnie, kompozycji uczył się u Bolesława Woytowicza w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Był także uczniem Nadii Boulanger, do której – podobnie jak wielu innych kompozytorów – w latach 60. wyjechał dwukrotnie. Prowadził działalność pedagogiczną, od lat jest też aktywnym uczestnikiem życia festiwalowego: od 1982 roku pełni funkcję przewodniczącego jury Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”, od 1991 jest także członkiem Rady Artystycznej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie.
By posłużyć się terminami zaproponowanymi przez samego kompozytora, jego język muzyczny ewoluuje od „neoarchaizmu” lat 60. ku estetyce „ekspresyjno-romantycznej”. W jego twórczości wyróżnić można trzy główne nurty: ekumeniczne dzieła religijne, utwory sceniczne i pedagogiczne. Te trzecie komponowane są z myślą o najmłodszych solistach, kameralistach oraz zespołach młodzieżowych.
Już niebawem znajdziecie na naszej stronie więcej ciekawostek dotyczących utworów pedagogicznych Romualda Twardowskiego. Tymczasem sprawdźcie, jakie zniżki na utwory kompozytora przygotowaliśmy dla Was w tym miesiącu! Możecie z nich skorzystać robiąc zakupy w naszym e-sklepie oraz w księgarni stacjonarnej w Krakowie. Do nut możecie zajrzeć także za pośrednictwem aplikacji nkoda. Odkryjcie w niej utwory Romualda Twardowskiego i innych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!
Czy można ćwiczyć kameralistykę samodzielnie, ale z koncentracją także na pozostałych głosach? Oczywiście! Takie możliwości daje con.sol.la – aplikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Znajdują się w niej między innymi utwory kameralne autorstwa Romualda Twardowskiego na skrzypce i fortepian oraz dwie wiolonczele. con.sol.la pozwala na wyciszenie dowolnej linii melodycznej i wykonanie jej do nagranego akompaniamentu lub ćwiczenie akompaniamentu do dostępnej linii melodycznej. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Wkrótce przybliżymy Wam więcej informacji i ciekawostek o czerwcowym Kompozytorze miesiąca!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.