Aktualności
Grażyna Krzanowska wrześniową KOMPOZYTORKĄ MIESIĄCA
2022-09-01
Grażyna Krzanowska jest nagradzaną kompozytorką i aktywną organizatorką życia muzycznego. W jej różnorodnej twórczości znajdują się muzyczne podarunki – utwory, które pisała dla swoich dzieci. Ich piękno i różnorodność można docenić, sięgając po wydania Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz poznając ciekawostki dotyczące wrześniowej Kompozytorki miesiąca.
Grażyna Krzanowska ukończyła szkołę muzyczną II stopnia na skrzypcach, jednak dalszą naukę, we wrocławskiej Akademii Muzycznej, podjęła w klasie kompozycji. Jej praca doprowadziła do debiutu na „Warszawskiej Jesieni” w 1984 roku (zabrzmiał wtedy jej Kwartet smyczkowy nr 2), przyniosła też nagrody na krajowych i międzynarodowych konkursach. Do dziś Krzanowska promuje muzykę podczas zainicjowanego przez siebie Jesiennego Festiwalu Muzycznego Alkagran, któremu towarzyszy międzynarodowy Konkurs Akordeonowy. W jej życiorysie znajdziemy także organizację Ogólnopolskiego Konkursu Solfeżowego czy Małej Akademii Muzyki.
Swoją wiedzę i nabyte umiejętności Grażyna Krzanowska wykorzystywała między innymi jako nauczycielka przedmiotów teoretycznych w PSM w Katowicach czy Bielsku-Białej. Świetne podejście do młodych ludzi i chęć urozmaicenia repertuaru własnych dzieci i ich przyjaciół zaowocowały licznymi kompozycjami na fortepian, fagot czy akordeon. Nie brakuje też w jej dorobku kompozycji na skrzypce, od których Krzanowska rozpoczęła swoją muzyczną drogę.
We wrześniu publikacje Grażyny Krzanowskiej dostępne są w e-sklepie PWM-u i księgarni stacjonarnej w Krakowie w niższej, atrakcyjnej cenie. Wszystkich, którzy chcą poznać barwny świat dźwięków kompozytorki zachęcamy do odwiedzenia platformy nkoda.
Już niebawem przedstawimy Wam kolejne ciekawostki na temat wrześniowej Kompozytorki miesiąca!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.