Aktualności
XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki startuje 4 lipca
2022-06-15
Jak rozwijała się polska muzyka w okresie międzywojnia? Którzy polscy kompozytorzy zaznaczyli się w historii muzyki filmowej? Jak opowiadać uczniom o muzyce XX i XXI wieku, zwłaszcza tuż po długim okresie nauki zdalnej? 4 lipca w Gdańsku rusza XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki, podczas którego specjaliści z zakresu muzyki ostatnich 120. lat odpowiedzą na te i inne pytania związane z pedagogiką muzyczną. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Kursy Historii Muzyki dla nauczycieli szkół muzycznych I i II st. są cykliczną imprezą organizowaną w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Ich celem jest uaktualnianie wiedzy z zakresu historii muzyki oraz wymiana doświadczeń metodycznych nauczycieli teorii – to właśnie do nich skierowane jest przedsięwzięcie, które w tym roku odbędzie się w Gdańsku między 4 a 8 lipca. Pomysłodawczynią i organizatorką kursów jest mgr Aleksandra Wilde, nauczycielka historii muzyki, a od dwóch lat także dyrektor OSM I i II st. w Gdańsku.
fot. Anna Maria Olak / PWM
W tym roku w centrum uwagi znajdzie się muzyka polska XX i XXI wieku. Szczególne miejsce w programie zajmie projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, który Polskie Wydawnictwo Muzyczne zorganizowało z okazji 100-lecia Niepodległości. Podczas kursu zostaną przedstawione aspekty edukacyjne projektu oraz możliwości, jakie daje on w codziennej praktyce nauczycielskiej. Jedną z pomocy naukowych jest box „100 na 100”. Na to ekskluzywne wydawnictwo, dokumentujące 100 lat polskiej muzyki (1918–2018), składa się 36 płyt CD z nagraniami wszystkich utworów z listy „100 na 100”, 10 „Zeszytów dekad” omawiających każdy z utworów oraz monografia 100 lat z dziejów polskiej muzyki autorstwa Danuty Gwizdalanki.
Podczas kursu zajęcia poprowadzą znakomici muzykolodzy, znawcy muzyki współczesnej, a zarazem autorzy związani z Oficyną i felietoniści „Ruchu Muzycznego”, między innymi dr hab. Iwona Lindstedt (prof. IM UW w Warszawie), dr hab. Beata Lewandowska-Bolesławska (prof. IS PAN w Warszawie), Danuta Gwizdalanka oraz Anna Pęcherzewska-Hadrych (ZSM I i II st. w Gdyni). Planowane jest również spotkanie z kompozytorem, Krzysztofem Meyerem, którego utwory znajdują się w katalogu PWM-u.
XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki będzie nie tylko okazją do wysłuchania szeregu ciekawych wykładów, ale również do spotkań metodycznych stwarzających okazje do dyskusji, wymiany doświadczeń, materiałów dydaktycznych oraz scenariuszy lekcji.
Zgłoszenia na tegoroczną edycję kursu można przesyłać do 24 czerwca. Aktualne informacje o kursie są publikowane na głównej stronie szkoły.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.