Aktualności
XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki startuje 4 lipca
2022-06-15
Jak rozwijała się polska muzyka w okresie międzywojnia? Którzy polscy kompozytorzy zaznaczyli się w historii muzyki filmowej? Jak opowiadać uczniom o muzyce XX i XXI wieku, zwłaszcza tuż po długim okresie nauki zdalnej? 4 lipca w Gdańsku rusza XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki, podczas którego specjaliści z zakresu muzyki ostatnich 120. lat odpowiedzą na te i inne pytania związane z pedagogiką muzyczną. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Kursy Historii Muzyki dla nauczycieli szkół muzycznych I i II st. są cykliczną imprezą organizowaną w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Ich celem jest uaktualnianie wiedzy z zakresu historii muzyki oraz wymiana doświadczeń metodycznych nauczycieli teorii – to właśnie do nich skierowane jest przedsięwzięcie, które w tym roku odbędzie się w Gdańsku między 4 a 8 lipca. Pomysłodawczynią i organizatorką kursów jest mgr Aleksandra Wilde, nauczycielka historii muzyki, a od dwóch lat także dyrektor OSM I i II st. w Gdańsku.
fot. Anna Maria Olak / PWM
W tym roku w centrum uwagi znajdzie się muzyka polska XX i XXI wieku. Szczególne miejsce w programie zajmie projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, który Polskie Wydawnictwo Muzyczne zorganizowało z okazji 100-lecia Niepodległości. Podczas kursu zostaną przedstawione aspekty edukacyjne projektu oraz możliwości, jakie daje on w codziennej praktyce nauczycielskiej. Jedną z pomocy naukowych jest box „100 na 100”. Na to ekskluzywne wydawnictwo, dokumentujące 100 lat polskiej muzyki (1918–2018), składa się 36 płyt CD z nagraniami wszystkich utworów z listy „100 na 100”, 10 „Zeszytów dekad” omawiających każdy z utworów oraz monografia 100 lat z dziejów polskiej muzyki autorstwa Danuty Gwizdalanki.
Podczas kursu zajęcia poprowadzą znakomici muzykolodzy, znawcy muzyki współczesnej, a zarazem autorzy związani z Oficyną i felietoniści „Ruchu Muzycznego”, między innymi dr hab. Iwona Lindstedt (prof. IM UW w Warszawie), dr hab. Beata Lewandowska-Bolesławska (prof. IS PAN w Warszawie), Danuta Gwizdalanka oraz Anna Pęcherzewska-Hadrych (ZSM I i II st. w Gdyni). Planowane jest również spotkanie z kompozytorem, Krzysztofem Meyerem, którego utwory znajdują się w katalogu PWM-u.
XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki będzie nie tylko okazją do wysłuchania szeregu ciekawych wykładów, ale również do spotkań metodycznych stwarzających okazje do dyskusji, wymiany doświadczeń, materiałów dydaktycznych oraz scenariuszy lekcji.
Zgłoszenia na tegoroczną edycję kursu można przesyłać do 24 czerwca. Aktualne informacje o kursie są publikowane na głównej stronie szkoły.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.