Aktualności
XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki startuje 4 lipca
2022-06-15
Jak rozwijała się polska muzyka w okresie międzywojnia? Którzy polscy kompozytorzy zaznaczyli się w historii muzyki filmowej? Jak opowiadać uczniom o muzyce XX i XXI wieku, zwłaszcza tuż po długim okresie nauki zdalnej? 4 lipca w Gdańsku rusza XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki, podczas którego specjaliści z zakresu muzyki ostatnich 120. lat odpowiedzą na te i inne pytania związane z pedagogiką muzyczną. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Kursy Historii Muzyki dla nauczycieli szkół muzycznych I i II st. są cykliczną imprezą organizowaną w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Ich celem jest uaktualnianie wiedzy z zakresu historii muzyki oraz wymiana doświadczeń metodycznych nauczycieli teorii – to właśnie do nich skierowane jest przedsięwzięcie, które w tym roku odbędzie się w Gdańsku między 4 a 8 lipca. Pomysłodawczynią i organizatorką kursów jest mgr Aleksandra Wilde, nauczycielka historii muzyki, a od dwóch lat także dyrektor OSM I i II st. w Gdańsku.

fot. Anna Maria Olak / PWM
W tym roku w centrum uwagi znajdzie się muzyka polska XX i XXI wieku. Szczególne miejsce w programie zajmie projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, który Polskie Wydawnictwo Muzyczne zorganizowało z okazji 100-lecia Niepodległości. Podczas kursu zostaną przedstawione aspekty edukacyjne projektu oraz możliwości, jakie daje on w codziennej praktyce nauczycielskiej. Jedną z pomocy naukowych jest box „100 na 100”. Na to ekskluzywne wydawnictwo, dokumentujące 100 lat polskiej muzyki (1918–2018), składa się 36 płyt CD z nagraniami wszystkich utworów z listy „100 na 100”, 10 „Zeszytów dekad” omawiających każdy z utworów oraz monografia 100 lat z dziejów polskiej muzyki autorstwa Danuty Gwizdalanki.
Podczas kursu zajęcia poprowadzą znakomici muzykolodzy, znawcy muzyki współczesnej, a zarazem autorzy związani z Oficyną i felietoniści „Ruchu Muzycznego”, między innymi dr hab. Iwona Lindstedt (prof. IM UW w Warszawie), dr hab. Beata Lewandowska-Bolesławska (prof. IS PAN w Warszawie), Danuta Gwizdalanka oraz Anna Pęcherzewska-Hadrych (ZSM I i II st. w Gdyni). Planowane jest również spotkanie z kompozytorem, Krzysztofem Meyerem, którego utwory znajdują się w katalogu PWM-u.
XIII Ogólnopolski Kurs Historii Muzyki będzie nie tylko okazją do wysłuchania szeregu ciekawych wykładów, ale również do spotkań metodycznych stwarzających okazje do dyskusji, wymiany doświadczeń, materiałów dydaktycznych oraz scenariuszy lekcji.
Zgłoszenia na tegoroczną edycję kursu można przesyłać do 24 czerwca. Aktualne informacje o kursie są publikowane na głównej stronie szkoły.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.