Aktualności
Aleksander Pogorilec grudniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-12-01
Aleksander Pogorilec wie, jak ważna w nauce gry na instrumencie jest nie tylko indywidualna praca, ale także współpraca z innymi. Nic więc dziwnego, że w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dominują jego utwory kameralne. W grudniu kierujemy się ku jego muzyce, a także przybliżamy sylwetkę twórcy w ramach akcji Kompozytor Miesiąca.
„Muzykowanie – tak jak zabawa – przynosi grającemu wiele radości, a gdy możliwe jest wspólne muzykowanie, z kolegami ze szkoły, tej radości jest o wiele więcej” – pisze Aleksander Pogorilec we wstępie do wydanej przez PWM Suity g-moll w starodawnym stylu na czworo skrzypiec. Oprócz nauki gry oraz ćwieczenia cierpliwości kompozytorowi zależy na wykształceniu w przyszłych artystach poczucia, że wykonawstwo muzyki może być także dobrą zabawą. Pogorilec wie, jak ważna jest współpraca między muzykami. Sam jest skrzypkiem i altowiolistą, ma doświadczenie w pracy na stanowisku muzyka orkiestrowego w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie oraz w Operze i Filharmonii w Doniecku. Doskonale zna także bolączki początkujących wiolinistów dzięki pracy w szkołach muzycznych w Kolbuszowej i w Strzyżowie. Oprócz zachęty do zabawy muzyką, Aleksander Pogorilec stara się łączyć w soich kompozycjach nieznane dźwięki ze znanymi doświadczeniami, choćby wplatając do utworów odniesienia do folkloru lub popularnych piosenek z różnych krajów.

W grudniu zapraszamy do naszej księgarni w Krakowie oraz do e-sklepu po publikacje Aleksandra Pogorilca, które tylko w tym miesiącu objęte są specjalnym rabatem. Nuty w wersji elektronicznej dostępne są od ręki w aplikacji nkoda.
Jesteście ciekawi innych ciekawostek dotyczących muzycznej działalności Aleksandra Pogorilca? Śledźcie nasze aktualności i media społecznościowe, gdzie już niebawem będziecie mogli dowiedzieć się więcej o grudniowym Kompozytorze miesiąca!
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.