Aktualności
Premiera książki „Flashback”. Rozmawiają Elżbieta Sikora i Krzysztof Stefański
2022-11-28
Ciekawa i niebanalna historia życia oraz twórczości wybitnej kompozytorki. Spisana przy herbacie i jagodziankach. Ciepła niczym gościnny dom. Elżbieta Sikora w szczerej rozmowie z Krzysztofem Stefańskim.
Flashback oznacza nie tylko wspomnienia– to także tytuł utworu Elżbiety Sikory, który był dla niej pretekstem do powrotu do minionych czasów. Artystka wspomina, jak los rzucił jej rodzinę ze Lwowa nad Bałtyk, opowiada o młodzieńczych podróżach autostopem po całej Europie, o reżyserii dźwięku, o poznawaniu w Paryżu tajników muzyki elektroakustycznej, o założeniu grupy KEW przecierającej szlaki dla muzyki nowoczesnej w Europie Środkowej, o nauczaniu kompozycji, o tym, jak pojawienie się komputerów wpłynęło na tworzenie muzyki, jak powstawała opera Madame Curie.
Książka powstała w serii „Ludzie świata muzyki”. Swoją premierę będzie mieć 02.12.2022 podczas koncertu we wrocławskim NFMie. Orkiestra pod batutą francuskiego dyrygenta Pascala Rophégo wykona Koncert oliwski artystki. To kompozycja, o której przeczytamy w książce:
Skomponowałam go na dobrze mi znany instrument, czyli organy w archikatedrze oliwskiej. Znałam je od dziecka, bo po wojnie wychowywałam się właśnie w Oliwie, tam chodziłam do szkoły muzycznej i – jako dziecko – na msze do katedry. Potem bywałam tam już rzadziej, ale to wciąż było urocze miejsce w pięknym parku Oliwskim, który się po prostu odwiedzało. Do tego w katedrze urządzano koncerty organowe, a na samym instrumencie zdarzyło mi się nawet zagrać, kiedy jeszcze chodziłam do liceum. W dzieciństwie bardzo mnie fascynowały te wszystkie mechanizmy, ruszające się aniołki i inne elementy dekoracji
prospektu, które uruchamiano na zakończenie występu. Kiedy więc dostałam zamówienie na pięćdziesiąty Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie na utwór na organy i orkiestrę – nazwałam go Koncertem oliwskim z oczywistych względów. A ponieważ znałam ten instrument, zażyczyłam sobie, żeby na koniec utworu zostały uruchomione te wszystkie mechanizmy. One dźwiękowo nie mają żadnego znaczenia, ale pod względem wizualnym są bardzo atrakcyjne. To było wspomnienie z mojej młodości. Ten utwór był moim pierwszym poważniejszym podejściem do organów. Wcześniej powstały tylko trzy miniatury Short Stories; użyłam też organów w kompozycji Salve Regina.
O autorach:
Elżbieta Sikora (ur. 1943) – kompozytorka. Ukończyła studia na Wydziale Reżyserii Dźwięku w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1968), a następnie w latach 1968–1970 studiowała muzykę elektroakustyczną w Paryżu w Groupe de recherches musicales (GRM) pod kierunkiem Pierre’a Schaeffera i François Bayle’a. Po powrocie do Warszawy została pierwszą kobietą zatrudnioną na stanowisku inżyniera dźwięku w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1973 roku wraz z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim utworzyła grupę kompozytorską KEW. W 1977 roku ukończyła studia kompozytorskie u Tadeusza Bairda i Zbigniewa Rudzińskiego. Jako stypendystka rządu francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w Institut de recherche et coordination acoustique/musique (IRCAM) i studiowała kompozycję u Betsy Jolas w Paryżu. W ramach stypendium Fundacji Kościuszkowskiej zgłębiała pod kierunkiem Johna Chowninga muzykę komputerową w Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA) na Uniwersytecie Stanforda. W latach 2011–2017 pełniła funkcję dyrektor artystycznej festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Od 1981 roku mieszka we Francji, ale nadal jest związana z Polską. Kompozycje Elżbiety Sikory wykonywane są na całym świecie, wiele z nich ukazało się na płytach. Za swoją twórczość otrzymała szereg nagród i odznaczeń.
Krzysztof Stefański (ur. 1988) – muzykolog, redaktor, zastępca redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego”. Studiował teorię muzyki w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, muzykologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz na Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Publikował między innymi w pismach: „Ruch Muzyczny”, „Muzyka”, „Musicology Today”, „Res Facta Nova”, „Glissando”, „Opcje”, „Quarta” oraz na portalach Dwutygodnik.com i Meakultura.pl. Autor bloga Nibytygodnik.pl. Członek rady programowej festiwalu polskiej muzyki współczesnej Musica Polonica Nova.
Najczęściej czytane:
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
Od czasów Karola Szymanowskiego, jednogłośnie uznawanego za najważniejszego twórcę początku XX wieku, muzyka polska rozwijała się gwałtownie, doświadczając licznych transformacji. W rocznicę urodzin kompozytora na półki księgarń trafia publikacja Muzyka polska po Szymanowskim, stanowiąca ukłon brytyjskiego muzykologa w stronę kultury muzycznej Polski minionego stulecia.
Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.
Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
20 września rusza 67. odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Tematem tegorocznej edycji jest przenikanie do muzyki współczesnej muzycznych języków historycznych i zjawisk dźwiękowych przynależących do różnych aktualnych gatunków.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Wyróżniający się podczas spotkań uczestnicy mają szansę na podjęcie współpracy z oficyną. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 29 września.
Krzysztof Knittel to artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. To człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia, którymi dzieli się w rozmowie z Michałem Mendykiem. Jej zapis, pod paradoksalnym tytułem Granice niczego, 19 września br. dołączy do serii Ludzie Świata Muzyki, która ukazuje się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Fondation Prince Pierre de Monaco ogłosiła nominacje do tegorocznej edycji prestiżowej Prix de Composition Musicale. W gronie kandydatów znalazła się Agata Zubel, za utwór Na zewnątrz Czasu. Rozstrzygnięcie już w październiku.
Wrzesień przyniesie wiele dobrego we współczesnej muzyce polskiej. W Katowicach, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku i Warszawie zabrzmią najnowsze kompozycje Marty Ptaszyńskiej, Mikołaja Piotra Góreckiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Krzysztofa Knittla, Jerzego Kornowicza i Pawła Hendricha. W kolejny, koncertowy sezon wkroczymy wśród barwnych ogrodów, przy donośnych dźwiękach carillonu, w atmosferze świętowania.
Po które publikacje przeznaczone na altówkę warto sięgnąć, by odnaleźć w nich bogactwo harmonii, wyraziste melodie, czy nostalgiczny i tajemniczy nastrój? O rekomendacje w ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy znakomitą skrzypaczkę i altowiolistkę – Katarzynę Budnik. Jako solistka i kameralistka koncertuje w Polsce i wielu krajach Europy, m.in.: z orkiestrą Sinfonia Varsovia, w której jest liderką grupy altówek.