Aktualności
Prawykonania na koniec roku
2022-11-29
Jeszcze w grudniu czekają nas dwa prawykonania kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Na koncerty dzień po dniu zapraszamy do Katowic i Krakowa.
Marcel Chyrzyński w Katowicach
2 grudnia w Filharmonii Śląskiej będzie można usłyszeć najnowszy utworów Marcela Chyrzyńskiego. Ukiyo-e No. 5 to kolejna kompozycja z serii dzieł inspirowanych japońskimi drzeworytami, w których twórca pochyla się nad znaczeniem przemijalności i ulotności chwili, zestawiając zdobycze europejskiej kultury z filozofią Dalekiego Wschodu. Do Ukiyo-e No. 2 na flet i orkiestrę symfoniczną dołączy kolejny utwór wielkoobsadowy, tym razem na klarnet i orkiestrę. Partię solową wykona Roman Widaszek, a Orkiestrę Filharmonii Śląskiej poprowadzi jej dyrektor artystyczny, Yaroslav Shemet. Bilety można nabyć tutaj.

Zygmunt Krauze w Krakowie
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble wraz z festiwalem Sacrum Profanum wychodzą poza tradycyjne ramy czasowe wydarzenia, by wejść w interakcje z twórcami różnych dziedzin, słuchaczami i przełamywać sztywne ramy muzycznych gatunków. Podczas jednego z czterech spotkań pod wspólnym hasłem Interakcje po raz pierwszy zabrzmi De ira, de dolore Zygmunta Krauzego – utwór napisany na zamówienie zespołu. Do siedziby Teatru KTO w Krakowie zapraszamy 3 grudnia na trzeci koncert z cyklu Sacrum Profanum: Interakcje. Utwór napisany został na osiem instrumentów i warstwę elektroniczną, która powstała we współpracy z Wojciechem Błażejczykiem. Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie KBF.
Jak tłumaczą organizatorzy, „Kolejna Interakcja ma wymiar międzypokoleniowy. To koncert premierowych kompozycji nestora polskiej awangardy Zygmunta Krauzego i nawiązującego do niej twórczo Pawła Malinowskiego. W muzyce współczesnej, która jest lustrem rzeczywistości, będziemy szukać odpowiedzi na frapujące nas pytania. […] Podczas Interakcji szukamy zgody, próbujemy zrozumieć, co nas łączy, a co dzieli, skąd idziemy i dokąd zmierzamy. Idealnym pretekstem do zadania tych pytań może być międzypokoleniowe spotkanie, które urzeczywistni się za sprawą Spółdzielni Muzycznej. Zygmunt Krauze i Paweł Malinowski nawiążą swoisty dialog — w premierowych utworach zaprezentują inne spojrzenia na tę samą rzeczywistość”.

Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.