Aktualności
Prawykonania na koniec roku
2022-11-29
Jeszcze w grudniu czekają nas dwa prawykonania kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Na koncerty dzień po dniu zapraszamy do Katowic i Krakowa.
Marcel Chyrzyński w Katowicach
2 grudnia w Filharmonii Śląskiej będzie można usłyszeć najnowszy utworów Marcela Chyrzyńskiego. Ukiyo-e No. 5 to kolejna kompozycja z serii dzieł inspirowanych japońskimi drzeworytami, w których twórca pochyla się nad znaczeniem przemijalności i ulotności chwili, zestawiając zdobycze europejskiej kultury z filozofią Dalekiego Wschodu. Do Ukiyo-e No. 2 na flet i orkiestrę symfoniczną dołączy kolejny utwór wielkoobsadowy, tym razem na klarnet i orkiestrę. Partię solową wykona Roman Widaszek, a Orkiestrę Filharmonii Śląskiej poprowadzi jej dyrektor artystyczny, Yaroslav Shemet. Bilety można nabyć tutaj.
Zygmunt Krauze w Krakowie
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble wraz z festiwalem Sacrum Profanum wychodzą poza tradycyjne ramy czasowe wydarzenia, by wejść w interakcje z twórcami różnych dziedzin, słuchaczami i przełamywać sztywne ramy muzycznych gatunków. Podczas jednego z czterech spotkań pod wspólnym hasłem Interakcje po raz pierwszy zabrzmi De ira, de dolore Zygmunta Krauzego – utwór napisany na zamówienie zespołu. Do siedziby Teatru KTO w Krakowie zapraszamy 3 grudnia na trzeci koncert z cyklu Sacrum Profanum: Interakcje. Utwór napisany został na osiem instrumentów i warstwę elektroniczną, która powstała we współpracy z Wojciechem Błażejczykiem. Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie KBF.
Jak tłumaczą organizatorzy, „Kolejna Interakcja ma wymiar międzypokoleniowy. To koncert premierowych kompozycji nestora polskiej awangardy Zygmunta Krauzego i nawiązującego do niej twórczo Pawła Malinowskiego. W muzyce współczesnej, która jest lustrem rzeczywistości, będziemy szukać odpowiedzi na frapujące nas pytania. […] Podczas Interakcji szukamy zgody, próbujemy zrozumieć, co nas łączy, a co dzieli, skąd idziemy i dokąd zmierzamy. Idealnym pretekstem do zadania tych pytań może być międzypokoleniowe spotkanie, które urzeczywistni się za sprawą Spółdzielni Muzycznej. Zygmunt Krauze i Paweł Malinowski nawiążą swoisty dialog — w premierowych utworach zaprezentują inne spojrzenia na tę samą rzeczywistość”.
Najczęściej czytane:
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.