Aktualności
Premiera "Harnasiów" w opracowaniu na dwa fortepiany!
2022-12-14
Już 14 grudnia w Polskim Wydawnictwie Muzycznym premiera „Harnasiów” Karola Szymanowskiego w opracowaniu na dwa fortepiany autorstwa Joanny Domańskiej - pianistki, pedagożki, interpretatorki dzieł Karola Szymanowskiego. Zapraszamy na koncerty promujące publikację!
6 grudnia w Ostrawie zabrzmiała a 17 grudnia w Pradze zabrzmi transkrypcja „Harnasiów” Karola Szymanowskiego na dwa fortepiany w wykonaniu dwóch znakomitych pianistek - Magdaleny Lisak i Joanny Domańskiej – autorki pierwszego opracowania na dwa fortepiany. Pianistki wystąpią także 15 grudnia w Akademii Muzycznej w Poznaniu podczas koncertu organizowanego przez Katedrę Kameralistyki na Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Balet Harnasie Karola Szymanowskiego powstawał w latach silnej fascynacji kompozytora folklorem Podhala. W kwietniu 1923 roku w Zakopanem odbył się huczny ślub Jerzego Mieczysława Rytarda z rodowitą góralką Heleną Roj. Szymanowski jako przyjaciel Rytarda był na weselu gościem honorowym. To właśnie to wydarzenie, szczególnie mająca tam miejsce bójka, zainspirowała kompozytora i wpłynęła na decyzję o skomponowaniu góralskiego baletu.
Libretto snuje historię miłości zbójnika do pięknej góralki, a w muzyce Szymanowski zawarł cytaty melodii ludowych. Żywiołowy charakter muzyki naśladuje brzmienie kapeli góralskiej a surowe, pierwotne rytmy podhalańskie tworzą przedziwny amalgamat z wyrafinowanie kunsztowną harmonizacją.
Kompozytor od początku zabiegał o stworzenie wyciągu na potrzeby prób, a zadania tego podejmowali się m.in. Jan Maklakiewicz, Grzegorz Fitelberg i Grażyna Bacewicz. Opracowania te były jednak bądź fragmentaryczne, bądź – jako opracowania na 4 ręce – nie oddawały wszystkich kolorystycznych walorów dzieła. Przygotowany przez Joannę Domańską dla PWM układ na dwa fortepiany pozwolił na niemal wierne przeniesienie materiału partytury, co z kolei zadecydowało o walorach barwowych i wirtuozowskich transkrypcji.
Mamy nadzieję, że transkrypcja "Harnasiów", której premiera już wkrótce, na trwale zadomowi się w repertuarze pianistycznym i często będziemy mogli zachwycać się tą genialną kompozycją!
Najczęściej czytane:
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.