Aktualności
Premiera "Harnasiów" w opracowaniu na dwa fortepiany!
2022-12-14
Już 14 grudnia w Polskim Wydawnictwie Muzycznym premiera „Harnasiów” Karola Szymanowskiego w opracowaniu na dwa fortepiany autorstwa Joanny Domańskiej - pianistki, pedagożki, interpretatorki dzieł Karola Szymanowskiego. Zapraszamy na koncerty promujące publikację!
6 grudnia w Ostrawie zabrzmiała a 17 grudnia w Pradze zabrzmi transkrypcja „Harnasiów” Karola Szymanowskiego na dwa fortepiany w wykonaniu dwóch znakomitych pianistek - Magdaleny Lisak i Joanny Domańskiej – autorki pierwszego opracowania na dwa fortepiany. Pianistki wystąpią także 15 grudnia w Akademii Muzycznej w Poznaniu podczas koncertu organizowanego przez Katedrę Kameralistyki na Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Balet Harnasie Karola Szymanowskiego powstawał w latach silnej fascynacji kompozytora folklorem Podhala. W kwietniu 1923 roku w Zakopanem odbył się huczny ślub Jerzego Mieczysława Rytarda z rodowitą góralką Heleną Roj. Szymanowski jako przyjaciel Rytarda był na weselu gościem honorowym. To właśnie to wydarzenie, szczególnie mająca tam miejsce bójka, zainspirowała kompozytora i wpłynęła na decyzję o skomponowaniu góralskiego baletu.
Libretto snuje historię miłości zbójnika do pięknej góralki, a w muzyce Szymanowski zawarł cytaty melodii ludowych. Żywiołowy charakter muzyki naśladuje brzmienie kapeli góralskiej a surowe, pierwotne rytmy podhalańskie tworzą przedziwny amalgamat z wyrafinowanie kunsztowną harmonizacją.
Kompozytor od początku zabiegał o stworzenie wyciągu na potrzeby prób, a zadania tego podejmowali się m.in. Jan Maklakiewicz, Grzegorz Fitelberg i Grażyna Bacewicz. Opracowania te były jednak bądź fragmentaryczne, bądź – jako opracowania na 4 ręce – nie oddawały wszystkich kolorystycznych walorów dzieła. Przygotowany przez Joannę Domańską dla PWM układ na dwa fortepiany pozwolił na niemal wierne przeniesienie materiału partytury, co z kolei zadecydowało o walorach barwowych i wirtuozowskich transkrypcji.
Mamy nadzieję, że transkrypcja "Harnasiów", której premiera już wkrótce, na trwale zadomowi się w repertuarze pianistycznym i często będziemy mogli zachwycać się tą genialną kompozycją!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.