Aktualności
„Chopin: człowiek, dzieło, rezonans” – nowe wydanie najobszerniejszej monografii o wielkim kompozytorze
2023-02-22
Chopin: człowiek, dzieło rezonans Mieczysława Tomaszewskiego ukazuje się po polsku kolejny już raz. Opublikowana w roku 1998 monografia wznawiana była w latach 2005 i 2010, jednak dopiero teraz możemy cieszyć się w pełni nowym opracowaniem redakcyjnym materiału. Premiera książki już dziś.
Monografia życia i twórczości Fryderyka Chopina pióra Mieczysława Tomaszewskiego to nie tylko najpełniejsza, ale także jedna z najpopularniejszych pozycji naukowych w światowej literaturze, o której kanonicznej pozycji świadczą między innymi tłumaczenia na inne języki. To także książka o swobodnym i giętkim języku, zachwycająca czytelników, którym uczony ton wypowiedzi bywa nużący.
Naprzeciw dzieła…
„Otoczeni narastającą liczbą dzieł i studiów naukowych, a nawet popularno-naukowych potrzebujemy precyzyjnych adresów bibliograficznych, weryfikacji faktów, coraz częściej także pogłębionych komentarzy wyjaśniających teksty XIX-wieczne” – piszą redaktorzy nowego wydania. Przez blisko ćwierćwiecze od jej pierwszej publikacji książki poszerzył się zakres badań nad życiem i twórczością Chopina.
Redakcja nie ingerowała w tekst główny książki, a nowe wydanie zawiera zweryfikowane i uzupełnione odnośniki bibliograficzne, a także uzupełnione przypisy o teksty w językach oryginalnych, cytowane przez Autora w tekście głównym w tłumaczeniach na język polski. Daje to czytelnikom możliwość pogłębionej lektury i budowania własnych wniosków.
Suma wiedzy dla tych, którym Chopin i jego muzyka są bliscy
Michał Głowiński o pierwszym wydaniu książki pisał nie jako o monografii, lecz o „sumie wiedzy”, która przypomina „suitę z jej względnie dowolnym układem części niż z natury gatunku bardziej spójną i zdyscyplinowaną symfonię”.
„Prezentowane dalej kompendium (…) jest adresowane do wszystkich, którym Chopin i jego muzyka są bliscy” – pisał we wstępie do pierwszego wydania Autor, który niewątpliwie całym swym życiem potwierdzał ich sens. Mieczysław Tomaszewski – wieloletni Dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, twórca tzw. krakowskiej szkoły teoretycznej, doktor honoris causa akademii muzycznych w Bydgoszczy, Katowicach, Krakowie i Wrocławiu, kawaler Orderu Orła Białego, wybitny chopinolog, badacz muzyki romantyzmu i pieśni europejskiej, nie pozostający obojętny na współczesne mu zjawiska w muzyce. Autor licznych esejów, artykułów naukowych i monografii.
Nowe wydanie książki można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl, nuty.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.