Aktualności
„Chopin: człowiek, dzieło, rezonans” – nowe wydanie najobszerniejszej monografii o wielkim kompozytorze
2023-02-22
Chopin: człowiek, dzieło rezonans Mieczysława Tomaszewskiego ukazuje się po polsku kolejny już raz. Opublikowana w roku 1998 monografia wznawiana była w latach 2005 i 2010, jednak dopiero teraz możemy cieszyć się w pełni nowym opracowaniem redakcyjnym materiału. Premiera książki już dziś.
Monografia życia i twórczości Fryderyka Chopina pióra Mieczysława Tomaszewskiego to nie tylko najpełniejsza, ale także jedna z najpopularniejszych pozycji naukowych w światowej literaturze, o której kanonicznej pozycji świadczą między innymi tłumaczenia na inne języki. To także książka o swobodnym i giętkim języku, zachwycająca czytelników, którym uczony ton wypowiedzi bywa nużący.
Naprzeciw dzieła…
„Otoczeni narastającą liczbą dzieł i studiów naukowych, a nawet popularno-naukowych potrzebujemy precyzyjnych adresów bibliograficznych, weryfikacji faktów, coraz częściej także pogłębionych komentarzy wyjaśniających teksty XIX-wieczne” – piszą redaktorzy nowego wydania. Przez blisko ćwierćwiecze od jej pierwszej publikacji książki poszerzył się zakres badań nad życiem i twórczością Chopina.
Redakcja nie ingerowała w tekst główny książki, a nowe wydanie zawiera zweryfikowane i uzupełnione odnośniki bibliograficzne, a także uzupełnione przypisy o teksty w językach oryginalnych, cytowane przez Autora w tekście głównym w tłumaczeniach na język polski. Daje to czytelnikom możliwość pogłębionej lektury i budowania własnych wniosków.
Suma wiedzy dla tych, którym Chopin i jego muzyka są bliscy
Michał Głowiński o pierwszym wydaniu książki pisał nie jako o monografii, lecz o „sumie wiedzy”, która przypomina „suitę z jej względnie dowolnym układem części niż z natury gatunku bardziej spójną i zdyscyplinowaną symfonię”.
„Prezentowane dalej kompendium (…) jest adresowane do wszystkich, którym Chopin i jego muzyka są bliscy” – pisał we wstępie do pierwszego wydania Autor, który niewątpliwie całym swym życiem potwierdzał ich sens. Mieczysław Tomaszewski – wieloletni Dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, twórca tzw. krakowskiej szkoły teoretycznej, doktor honoris causa akademii muzycznych w Bydgoszczy, Katowicach, Krakowie i Wrocławiu, kawaler Orderu Orła Białego, wybitny chopinolog, badacz muzyki romantyzmu i pieśni europejskiej, nie pozostający obojętny na współczesne mu zjawiska w muzyce. Autor licznych esejów, artykułów naukowych i monografii.
Nowe wydanie książki można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl, nuty.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.