Aktualności
Urodzinowy koncert Marty Ptaszyńskiej w Filharmonii Narodowej już 24 marca!
2023-03-15
W 2023 roku świętujemy okrągłą rocznicę urodzin Marty Ptaszyńskiej. Z tej okazji, wyprzedzając jeszcze lipcowy jubileusz, w kalendarzu Filharmonii Narodowej znalazło się wyjątkowe wydarzenie poświęcone kompozytorce. Podczas koncertu 24 marca charyzmatyczna perkusistka Evelyn Glennie wykona napisany dla niej przez Martę Ptaszyńską Drum of Orfeo. Koncert na perkusję i orkiestrę.
Marta Ptaszyńska jest jedną z najbarwniejszych kompozytorek swojego pokolenia. Jako twórczyni muzyki i perkusistka zarazem, świadomie podchodzi do możliwości barwowych i technicznych, jakie oferuje ta rozbudowana grupa instrumentów. Nie unika też rozmachu – w 2017 roku w Muzeum Sztuki Współczesnej (MCA) w Chicago stu perkusistów prawykonało jej utwór Voice of the Winds. Jedną z ciekawszych kompozycji Ptaszyńskiej, w której perkusja gra główną rolę, jest Drum of Orfeo. Utwór powstał z myślą o Evelyn Glennie, dwukrotnej zdobywczyni GRAMMY, która na swoim koncie ma też nominację do nagrody BAFTA, odznaczenie Orderem Towarzyszy Honoru oraz Polar Music Prize. Glennie jest jedną z najciekawszych i najaktywniejszych wykonawczyń angażujących się w działalność społeczną na rzecz odkrywania dźwięków i nauki słuchania. „Moja praca polega przede wszystkim na słuchaniu, a moim celem jest nauczyć świat słuchać” – powiedziała w swoim wystąpieniu na forum TED.
fot. Bartek Barczyk / PWM
Drum of Orfeo. Koncert na perkusję i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej znalazł się w programie koncertów Orkiestry Filharmonii Narodowej, zaplanowanych na 24 i 25 marca. Zespół poprowadzi Bassem Akiki, a partię solową zinterpretuje znakomita Evelyn Glennie, która była pierwszą wykonawczynią dedykowanego jej utworu. Kompozycja stwarza okazję do zaprezentowania pełnego wachlarza możliwości wykonawczych: pięć kontrastujących części przeznaczonych jest na różne zestawy perkusyjne. Każdy z nich umieszczony jest w innej części sceny. Obok tradycyjnych instrumentów perkusyjnych brzmią także te orientalne, takie jak bębny ręczne bodhran, japoński daiko, karaibski tamburo czy japońskie dzwonki świątynne agogo.
Przed koncertem 24 marca o godz. 18:30 zapraszamy Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej na wprowadzenie do wydarzenia. Spotkanie z cyklu O czym gramy? poprowadzi Iwona Lindstedt, muzykolożka związana z Uniwersytetem Warszawskim. Gościem specjalnym będzie Marta Ptaszyńska. Spotkanie jest otwarte dla posiadaczy biletów i abonamentów na dany koncert (lub jego sobotnie powtórzenie) oraz dla członków Klubu Przyjaciół Filharmonii.
Bilety na koncerty 24 i 25 marca można nabyć za pośrednictwem strony Bilety24.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.