Aktualności
Urodzinowy koncert Marty Ptaszyńskiej w Filharmonii Narodowej już 24 marca!
2023-03-15
W 2023 roku świętujemy okrągłą rocznicę urodzin Marty Ptaszyńskiej. Z tej okazji, wyprzedzając jeszcze lipcowy jubileusz, w kalendarzu Filharmonii Narodowej znalazło się wyjątkowe wydarzenie poświęcone kompozytorce. Podczas koncertu 24 marca charyzmatyczna perkusistka Evelyn Glennie wykona napisany dla niej przez Martę Ptaszyńską Drum of Orfeo. Koncert na perkusję i orkiestrę.
Marta Ptaszyńska jest jedną z najbarwniejszych kompozytorek swojego pokolenia. Jako twórczyni muzyki i perkusistka zarazem, świadomie podchodzi do możliwości barwowych i technicznych, jakie oferuje ta rozbudowana grupa instrumentów. Nie unika też rozmachu – w 2017 roku w Muzeum Sztuki Współczesnej (MCA) w Chicago stu perkusistów prawykonało jej utwór Voice of the Winds. Jedną z ciekawszych kompozycji Ptaszyńskiej, w której perkusja gra główną rolę, jest Drum of Orfeo. Utwór powstał z myślą o Evelyn Glennie, dwukrotnej zdobywczyni GRAMMY, która na swoim koncie ma też nominację do nagrody BAFTA, odznaczenie Orderem Towarzyszy Honoru oraz Polar Music Prize. Glennie jest jedną z najciekawszych i najaktywniejszych wykonawczyń angażujących się w działalność społeczną na rzecz odkrywania dźwięków i nauki słuchania. „Moja praca polega przede wszystkim na słuchaniu, a moim celem jest nauczyć świat słuchać” – powiedziała w swoim wystąpieniu na forum TED.
fot. Bartek Barczyk / PWM
Drum of Orfeo. Koncert na perkusję i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej znalazł się w programie koncertów Orkiestry Filharmonii Narodowej, zaplanowanych na 24 i 25 marca. Zespół poprowadzi Bassem Akiki, a partię solową zinterpretuje znakomita Evelyn Glennie, która była pierwszą wykonawczynią dedykowanego jej utworu. Kompozycja stwarza okazję do zaprezentowania pełnego wachlarza możliwości wykonawczych: pięć kontrastujących części przeznaczonych jest na różne zestawy perkusyjne. Każdy z nich umieszczony jest w innej części sceny. Obok tradycyjnych instrumentów perkusyjnych brzmią także te orientalne, takie jak bębny ręczne bodhran, japoński daiko, karaibski tamburo czy japońskie dzwonki świątynne agogo.
Przed koncertem 24 marca o godz. 18:30 zapraszamy Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej na wprowadzenie do wydarzenia. Spotkanie z cyklu O czym gramy? poprowadzi Iwona Lindstedt, muzykolożka związana z Uniwersytetem Warszawskim. Gościem specjalnym będzie Marta Ptaszyńska. Spotkanie jest otwarte dla posiadaczy biletów i abonamentów na dany koncert (lub jego sobotnie powtórzenie) oraz dla członków Klubu Przyjaciół Filharmonii.
Bilety na koncerty 24 i 25 marca można nabyć za pośrednictwem strony Bilety24.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.