Aktualności
Urodzinowy koncert Marty Ptaszyńskiej w Filharmonii Narodowej już 24 marca!
2023-03-15
W 2023 roku świętujemy okrągłą rocznicę urodzin Marty Ptaszyńskiej. Z tej okazji, wyprzedzając jeszcze lipcowy jubileusz, w kalendarzu Filharmonii Narodowej znalazło się wyjątkowe wydarzenie poświęcone kompozytorce. Podczas koncertu 24 marca charyzmatyczna perkusistka Evelyn Glennie wykona napisany dla niej przez Martę Ptaszyńską Drum of Orfeo. Koncert na perkusję i orkiestrę.
Marta Ptaszyńska jest jedną z najbarwniejszych kompozytorek swojego pokolenia. Jako twórczyni muzyki i perkusistka zarazem, świadomie podchodzi do możliwości barwowych i technicznych, jakie oferuje ta rozbudowana grupa instrumentów. Nie unika też rozmachu – w 2017 roku w Muzeum Sztuki Współczesnej (MCA) w Chicago stu perkusistów prawykonało jej utwór Voice of the Winds. Jedną z ciekawszych kompozycji Ptaszyńskiej, w której perkusja gra główną rolę, jest Drum of Orfeo. Utwór powstał z myślą o Evelyn Glennie, dwukrotnej zdobywczyni GRAMMY, która na swoim koncie ma też nominację do nagrody BAFTA, odznaczenie Orderem Towarzyszy Honoru oraz Polar Music Prize. Glennie jest jedną z najciekawszych i najaktywniejszych wykonawczyń angażujących się w działalność społeczną na rzecz odkrywania dźwięków i nauki słuchania. „Moja praca polega przede wszystkim na słuchaniu, a moim celem jest nauczyć świat słuchać” – powiedziała w swoim wystąpieniu na forum TED.
fot. Bartek Barczyk / PWM
Drum of Orfeo. Koncert na perkusję i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej znalazł się w programie koncertów Orkiestry Filharmonii Narodowej, zaplanowanych na 24 i 25 marca. Zespół poprowadzi Bassem Akiki, a partię solową zinterpretuje znakomita Evelyn Glennie, która była pierwszą wykonawczynią dedykowanego jej utworu. Kompozycja stwarza okazję do zaprezentowania pełnego wachlarza możliwości wykonawczych: pięć kontrastujących części przeznaczonych jest na różne zestawy perkusyjne. Każdy z nich umieszczony jest w innej części sceny. Obok tradycyjnych instrumentów perkusyjnych brzmią także te orientalne, takie jak bębny ręczne bodhran, japoński daiko, karaibski tamburo czy japońskie dzwonki świątynne agogo.
Przed koncertem 24 marca o godz. 18:30 zapraszamy Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej na wprowadzenie do wydarzenia. Spotkanie z cyklu O czym gramy? poprowadzi Iwona Lindstedt, muzykolożka związana z Uniwersytetem Warszawskim. Gościem specjalnym będzie Marta Ptaszyńska. Spotkanie jest otwarte dla posiadaczy biletów i abonamentów na dany koncert (lub jego sobotnie powtórzenie) oraz dla członków Klubu Przyjaciół Filharmonii.
Bilety na koncerty 24 i 25 marca można nabyć za pośrednictwem strony Bilety24.
Najczęściej czytane:
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.