Aktualności
Przedłużony weekend prawykonań
2023-05-10
Między 12 a 15 maja w Białymstoku, Wrocławiu i Warszawie po raz pierwszy zabrzmią utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Kompozycje Pawła Łukaszewskiego, Pawła Hendricha i Sławomira Kupczaka będą wykonane w ramach festiwali i koncertów abonamentowych.
Nieszpory Pawła Łukaszewskiego w Białymstoku
Odbiorcy Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku będą mogli jako pierwsi usłyszeć nowy utwór Pawła Łukaszewskiego. Tym razem na koncercie 12 maja Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej wykona jego Vesperæ de Beata Maria Virgine Claromontana Regina Poloniæ na sopran, baryton, chór żeński, chór mieszany, organy i orkiestrę do słów Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego. Partie solowe w Nieszporach zinterpretują Anna Wolfinger i Martin Filipiak. Zespół poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Bilety na wydarzenie są dostępne na stronie Organizatora.
Paweł Hendrich na festiwalu Musica Electronica Nova
13 maja startuje 11. edycja festiwalu Musica Electronica Nova. W programie jednego z koncertów znalazł się nowy utwór Pawła Hendricha – Just a Little Beat na dziesięcioro wykonawców i elektronikę. Kompozycja napisana dla zespołu Studio Dan kipi różnorodnością pomysłów: jest w niej miejsce na klasyczne brzmienia i improwizację, a także na techniki wywodzące się z muzyki klubowej. Jaki będzie efekt zderzenia muzyki współczesnej z popularną? Będzie się można o tym przekonać 14 maja w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Bilety można kupić na stronie NFM.
Między romantyzmem a współczesnością
Muzyka wcześniejszych epok stale pobudza wyobraźnię współczesnych twórców. Inspirację w niej odnalazł także Sławomir Kupczak. W swoim najnowszym utworze Akt 1 scena 3 na flet grande, flet traverso i elektronikę sięgnął do muzycznego manifestu romantyzmu. „W utworze nawiązuję do pierwszej części Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza”, zdradza kompozytor oraz dodaje, że utwór powstał na prośbę znakomitych flecistek: Ewy Liebchen i Mai Miro i jest im dedykowany. Kompozycja zabrzmi po raz pierwszy w ramach „Warszawskich Spotkań Muzycznych” – jedynego festiwalu skupionego na twórczości kompozytorów działających w Warszawie. Na koncert do Studia Koncertowego PR im. W. Lutosławskiego zapraszamy 15 maja o godz. 19:00.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.