Aktualności
Przedłużony weekend prawykonań
2023-05-10
Między 12 a 15 maja w Białymstoku, Wrocławiu i Warszawie po raz pierwszy zabrzmią utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Kompozycje Pawła Łukaszewskiego, Pawła Hendricha i Sławomira Kupczaka będą wykonane w ramach festiwali i koncertów abonamentowych.
Nieszpory Pawła Łukaszewskiego w Białymstoku
Odbiorcy Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku będą mogli jako pierwsi usłyszeć nowy utwór Pawła Łukaszewskiego. Tym razem na koncercie 12 maja Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej wykona jego Vesperæ de Beata Maria Virgine Claromontana Regina Poloniæ na sopran, baryton, chór żeński, chór mieszany, organy i orkiestrę do słów Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego. Partie solowe w Nieszporach zinterpretują Anna Wolfinger i Martin Filipiak. Zespół poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Bilety na wydarzenie są dostępne na stronie Organizatora.
Paweł Hendrich na festiwalu Musica Electronica Nova
13 maja startuje 11. edycja festiwalu Musica Electronica Nova. W programie jednego z koncertów znalazł się nowy utwór Pawła Hendricha – Just a Little Beat na dziesięcioro wykonawców i elektronikę. Kompozycja napisana dla zespołu Studio Dan kipi różnorodnością pomysłów: jest w niej miejsce na klasyczne brzmienia i improwizację, a także na techniki wywodzące się z muzyki klubowej. Jaki będzie efekt zderzenia muzyki współczesnej z popularną? Będzie się można o tym przekonać 14 maja w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Bilety można kupić na stronie NFM.
Między romantyzmem a współczesnością
Muzyka wcześniejszych epok stale pobudza wyobraźnię współczesnych twórców. Inspirację w niej odnalazł także Sławomir Kupczak. W swoim najnowszym utworze Akt 1 scena 3 na flet grande, flet traverso i elektronikę sięgnął do muzycznego manifestu romantyzmu. „W utworze nawiązuję do pierwszej części Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza”, zdradza kompozytor oraz dodaje, że utwór powstał na prośbę znakomitych flecistek: Ewy Liebchen i Mai Miro i jest im dedykowany. Kompozycja zabrzmi po raz pierwszy w ramach „Warszawskich Spotkań Muzycznych” – jedynego festiwalu skupionego na twórczości kompozytorów działających w Warszawie. Na koncert do Studia Koncertowego PR im. W. Lutosławskiego zapraszamy 15 maja o godz. 19:00.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.