PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Antyczny dramat oczami współczesnych twórczyń. ORESTEJA Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej od ANAKLASIS już w sprzedaży!

2023-05-29

Krwawe zbrodnie, rodzinne dramaty i siła przeznaczenia – ponadczasowa twórczość antycznych dramatopisarzy do dziś porusza odbiorców i jest inspiracją dla współczesnych artystów. Oresteja Ajschylosa stała się podstawą dramatopery Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej. W ich wizji starożytnego dramatu w podwójnej roli wystąpiła także wszechstronna polska aktorka – Danuta Stenka. Oresteja została zarejestrowana i wydana przez ANAKLASIS na płycie, która dziś trafia do sprzedaży.

 

 

Dramatopera Oresteja powstała w 2011 roku na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie miała premierę rok później w reżyserii Mai Kleczewskiej. Znamienne, że choć w antycznych dramatach nie występowały kobiety, partie Klitajmestry i Orestesa autorki powierzyły znakomitej Danucie Stence, wprowadzając nowe drogi interpretacji dzieła.

 

„Martwienie się o czystość gatunku uważam za niepotrzebne”, powiedziała kiedyś Agata Zubel w wywiadzie i rzeczywiście, nie martwi się. Jej Oresteja, dramatopera na solistów, aktorów, chór, perkusję i elektronikę, to śmiałe żonglowanie estetykami i brzmieniami. Zubel jest wybitną śpiewaczką, dlatego jako kompozytorka tak wielką wagę przywiązuje do głosu, najbardziej unikalnego z instrumentów – każdy limitowany jest przecież do jednego egzemplarza.

 




Co ciekawe, Danuta Stenka w Orestei wciela się w dwie skrajności – jest zabójczynią i mścicielem zarazem. W tej opowieści o naturze zła i manowcach sprawiedliwości aktorce partnerują Anna Zawisza (sopran), Michał Sławecki (kontratenor), Tomasz Piluchowski (tenor) oraz Chór Polskiego Radia. Na instrumentach perkusyjnych grają Krzysztof Niezgoda, Leszek Lorent i Tamara Kurkiewicz, dyryguje Szymon Wyrzykowski.

 

Płyta z rejestracją dzieła dołącza do serii OPERA, która prezentuje wybitne dzieła wokalno-instrumentalne wykraczające poza utrwalone tradycją, gatunkowe rozumienie słowa „opera”. Album jest dostępny w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

 

Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION


www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.