Aktualności
Fragmenty „Ja, Şeküre” Aleksandra Nowaka zabrzmią po raz pierwszy na Malta Festival Poznań
2023-06-27
Muzyka wokalno-instrumentalna zajmuje szczególnie eksponowane miejsce w twórczości Aleksandra Nowaka. Do oper z librettami Olgi Tokarczuk i Szczepana Twardocha dołącza nowe dzieło – tym razem na podstawie powieści Nazywam się czerwień Orhana Pamuka, zdobywcy literackiej Nagrody Nobla w 2006 roku. 29 czerwca podczas Malta Festival Poznań po raz pierwszy zostanie zaprezentowane libretto i muzyczne fragmenty Ja, Şeküre. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Aleksander Nowak napisał Ja, Şeküre na zamówienie Malta Festival Poznań. To koprodukcja z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Nowak zajął się nie tylko muzyką, ale też słowem – napisał libretto bazując na najpopularniejszej powieści Pamuka. Wplótł w nie także cytaty miłosnej poezji perskiej oraz tekst tradycyjnej pieśni staropolskiej o śmierci, XV-wiecznej Skargi umierającego w przekazie płockim.
29 czerwca po raz pierwszy zabrzmią fragmenty muzyczne dzieła, a libretto przeczyta jeden z najbardziej cenionych polskich aktorów, laureat Orłów, Złotego Lwa i Złotej Kaczki – Andrzej Chyra.
„Pamuk napisał rzecz na wskroś operową. Jest tajemnica, jest miłość, jest śmierć, jest zemsta. Jest nawet podglądanie przez dziurę w ścianie”, komentuje Nowak na swoim blogu. „Libretto jest mozaiką / konstelacją scen i opowieści, które stopniowo układają się w historię młodej kobiety usiłującej odnaleźć własną drogę i ułożyć sobie życie w silnie skonwencjonalizowanym świecie. Historia jest wielowątkowa i niejednoznaczna; wyłania się z dialogów, monologów, oraz opowieści o księżniczkach, ich adoratorach i perypetiach na drodze do szczęścia”, dodaje.

Termin wydarzenia jest nieprzypadkowy – koncert odbędzie się w dniu uroczystości nadania Orhanowi Pamukowi tytułu doktor honoris causa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, obowiązują wejściówki dostępne do pobrania. Start 29 czerwca o godz. 19:00 w Auli UAM w Poznaniu.
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.