Aktualności
Muzyka na Festiwalu Stolica Języka Polskiego
2023-08-03
W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi… Wieniawskiego! W ślad za powodzeniem zeszłorocznych wydarzeń, Polskie Wydawnictwo Muzyczne już po raz drugi zaprosiło festiwalową publiczność na wyjątkowe spotkania z muzyką. Pragnąc zwrócić uwagę na postać Henryka Wieniawskiego, zaproponowaliśmy dwa wydarzenia skupione wokół wybitnego polskiego skrzypka i kompozytora, którego związki z Lubelszczyzną są niezaprzeczalne.
Wydarzenia naszej oficyny odbyły się 2 sierpnia na deskach Sceny Głównej. Podczas spotkania autorskiego wokół Małej Monografii pt. „Wieniawski”, Mateusz Borkowski opowiedział o „księciu skrzypków” – jego podróżach, wyzwaniach i utworach, a wszystko okraszone cytatami, ciekawostkami oraz kontekstami przybliżającymi realia epoki. Rozmowę poprowadziła Ewa Niewiadomska. Spotkanie transmitowane było na oficjalnych profilach Festiwalu i Wydawnictwa, a jego zapis obejrzeć można pod linkiem. Wydarzenie spotkało się z dużym zainteresowaniem melomanów, zarówno na żywo, jak i w przestrzeni wirtualnej.
Wieczorem tego samego dnia Adam Bałdych wraz z Krzysztofem Dysem zaczarowali publiczność interpretacjami dzieł „księcia skrzypiec”, odkrywając zupełnie nowe oblicze Wieniawskiego. Utwory, które zabrzmiały na festiwalowej scenie, pochodziły z krążka LEGEND wydanego w ubiegłym roku nakładem ANAKLASIS. Artyści eksperymentowali, jednocześnie ukazując możliwości współczesnej wirtuozerii i świeże spojrzeniem na muzykę „ostatniego wirtuoza romantyzmu”. Mimo niesprzyjającej pogody muzyka zatriumfowała, zaś koncert został przyjęty przez widownię z niezwykłym entuzjazmem.
Festiwal Stolica Języka Polskiego, którego partnerem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne, trwa od 30 lipca do 5 sierpnia w Szczebrzeszynie oraz w Zamościu. Pełny program Festiwalu odnaleźć można tutaj.
Najczęściej czytane:
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.