Aktualności
Różyckiego jazzowe przypadki. Płyta INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI od ANAKLASIS w sprzedaży od 28 sierpnia
2023-08-16
Choć Ludomir Różycki odnosił za życia spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego muzyka rzadko pojawia się w programach koncertowych. Wyjątkowa sztuka jednak nigdy nie da o sobie zapomnieć. Muzyka Różyckiego zafascynowała znakomitego pianistę jazzowego, Kubę Stankiewicza, który przeniósł ją na jazzowy grunt. Efekty tej pracy zostały zarejestrowane i wydane na najnowszy krążku od ANAKLASIS. Płyta INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI trafi do sprzedaży 28 sierpnia.
Kuba Stankiewicz jest jednym z najciekawszych polskich pianistów jazzowych, współpracował m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Zbigniewem Namysłowskim, Artiem Shawem i Artem Farmerem. Od lat bada wpływ polskiej przedwojennej muzyki filmowej na rozwój jazzu, nagrywał świetne albumy z muzyką Victora Younga, Bronisława Kapera oraz Henryka Warsa, a także ich mistrza – Romana Statkowskiego. Wariacje na tematy zaczerpnięte z utworów Różyckiego to nic innego jak kolejny etap tej samej wyprawy do źródeł.
Pianista i kompozytor Ludomir Różycki, uważany za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Młodej Polski w muzyce, był twórcą znakomitych oper (z Bolesławem Śmiałym, Erosem i Psyche oraz Casanovą na czele), choć historia postawiła go w cieniu Stanisława Moniuszki. Na wielu innych polach był jednak pierwszy. Uważa się go za pioniera polskiego baletu narodowego, skomponował muzykę do Moralności pani Dulskiej, pierwszego polskiego filmu dźwiękowego, był też pierwszym prezesem Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich. Na krążku INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI po raz pierwszy jego dziedzictwo przenika duch jazzu.
INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI to drugi album Kuby Stankiewicza wydany przez ANAKLASIS, po krążku inspirowanym muzyką Romana Statkowskiego. Tym razem, oprócz solowych reinterpretacji, na płycie znalazły się także utwory nagrane wspólnie ze znakomitymi artystami: wokalistką Grażyną Auguścik, Jakubem Olejnikiem i Darkiem Oleszkiewiczem na kontrabasach oraz Przemysławem Jaroszem i Tiną Raymond przy perkusji. Trzon płyty stanowi osiem utworów Różyckiego, które stały się podstawą do jazzowych reinterpretacji.
Płyta INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI dołączy do pomarańczowej serii REVISIONS, której znakiem rozpoznawczym są eksperymenty i przekroczenia. Od 28 sierpnia krążek będzie dostępny na CD oraz w serwisach streamingowych.
Premierę płyty zapowiedzą aż dwa single: już dziś w serwisach streaminowych można posłuchać Walca Caton z III aktu opery Casanova op. 47, a 23 sierpnia dołączy do niego Pietà. Na zgliszczach Warszawy.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.