Aktualności
Okno na świat sztuki. Drugi tom „Pism” Romana Palestra już w sprzedaży!
2023-08-25
Wnikliwe spojrzenie, unikalna perspektywa, lekkie pióro. Książka, do której można nieustannie powracać, wciąż odkrywając nowe fasety. Innymi słowy – lektura wyśmienita! Na półki księgarni trafił właśnie drugi tom „Pism” Romana Palestra.
Tom drugi „Pism” opatrzony został podtytułem „Portrety”, bowiem obejmuje ponad dwieście komentarzy przybliżających sylwetki postaci ze świata kultury. Ich podstawą stały się zapisy radiowych felietonów z autorskich audycji Palestra emitowanych w latach 1952–1972 na falach Radia Wolna Europa – „Muzyka obala granice” oraz „Okno na Zachód”. Co warte podkreślenia, zachwyceni będą nie tylko melomani, ponieważ Palester nie ograniczał się jedynie do opisania przedstawicieli muzyki, ale też sztuk plastycznych, architektury, literatury i filozofii – począwszy od średniowiecza aż po współczesność. Pretekstem do napisania danego felietonu były ważne rocznice, jubileusze, czy też znaczące wydarzenia kulturalne. Teksty zostały uzupełnione o komentarze objaśniające konteksty, a także przedstawiające kompozytorów oraz ich dzieła.
„Portrety” to zbiór esejów jedyny w swoim rodzaju – niegdyś otwierały one okno na życie artystyczne Zachodu, niedostępne dla polskich słuchaczy; teraz zaś, za pomocą szeroko nakreślonego tła polityczno-kulturalnego, pozwalają współczesnemu czytelnikowi zanurzyć się w realiach poprzedniej epoki. Warto dodać, że swobodny język i niewielka objętość poszczególnych tekstów sprawiają, że książka jest lekturą wdzięczną i przyjemną w odbiorze. Jednocześnie szkice pobudzają do refleksji, zachęcając do spojrzenia na ludzi sztuki okiem kompozytora.
Teksty Palestra są zatem ważne. Istotne były wówczas, gdy je wygłaszał, bo wpisywały się w nabrzmiały kontekst politycznej polaryzacji, ważne są i dzisiaj, bo stanowią świadectwo szczerego trudu mierzenia się z paradoksem życia i sztuki (…). To szkice dotykające zarówno nerwu rzeczywistości, jak i twórczego działania, wchodzące głęboko pod podszewkę rzeczy – polityki, narracji, procesu twórczego i tajników warsztatu, konwencji, estetyk, teorii sztuk. Słowem: są eksplikacją przygód myśli filozoficznej i zarazem artystycznej wyobraźni.
Fragment książki
O autorze:
Roman Palester (1907–1989) – wybitny polski kompozytor, pianista, publicysta muzyczny oraz komentator kulturalny Radia Wolna Europa w Monachium. Od 1949 roku do końca życia przebywał na emigracji politycznej w Monachium i Paryżu, co stało się bezpośrednią przyczyną wykluczenia go ze Związku Kompozytorów Polskich oraz objęcia zapisem peerelowskiej cenzury dzieła i nazwiska autora Konfliktu Marsjasza (uchylonym w 1977 roku).
Drugi z trzech tomów „Pism” można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.com.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
Najczęściej czytane:
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.