Aktualności
Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego
2023-09-04
Już w dniach 5-23 września w Katowicach odbędzie się II edycja Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w kategoriach wykonawczych. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem strategicznym wydarzenia.
Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego to inicjatywa mająca na celu popularyzację polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia postaci Karola Szymanowskiego i jego twórczości, będącej istotną częścią narodowego dziedzictwa kulturowego. Organizatorem Konkursu jest Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, zaś współorganizatorami: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Katowice, Polskie Radio S.A., Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem oraz Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Konkurs odbywa się co 5 lat w 4 kategoriach wykonawczych: fortepian, skrzypce, kwartet smyczkowy i głos. Piątą, szczególną kategorię tworzy konkurs kompozytorski, który rozgrywa się na rok przed konkursem wykonawczym. Wcześniejsze wyłonienie zwycięskich kompozycji pozwala na włączenie ich do repertuaru przesłuchań w kategoriach wykonawczych.
Przesłuchania konkursowe I i II etapu odbywać się będą w dniach 5-22 września 2023 roku w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. 23 września konkurs zwieńczy uroczysta gala finałowa, w trakcie której nastąpi wręczenie nagród oraz koncert laureatów z towarzyszeniem orkiestry NOSPR.
Prężnie rozwijający się Konkurs Szymanowskiego już teraz stanowi ważną, międzynarodową i międzykulturową przestrzeń spotkania wybitnych młodych muzyków, którzy pragną przekraczać szeroko pojęte granice – rozumiane zarówno metaforycznie, jako ograniczenia, którym podlegają jako twórcy, jak i w sensie dosłownym – granice oddzielające ludzi należących do różnych tradycji i kręgów kulturowych. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego to – dzięki znakomitemu jury i wysokiej puli nagród – wrota do światowej kariery i możliwość szybkiego zaistnienia na niezwykle konkurencyjnym rynku muzycznym. Konkurs jest też wspaniałym hołdem składanym geniuszowi muzycznemu Karola Szymanowskiego i zarazem doskonałą okazją do promowania w świecie dorobku polskiego twórcy.
Konferencja prasowa dotycząca tegorocznej edycji konkursu odbędzie się 4 września o g. 14.00 w siedzibie NOSPR.
Więcej informacji i harmonogram Konkursu na stronie szymanowski-competition.com
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.