PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

20. Dni Edukacji Muzycznej: spotkajmy się w Katowicach!

2023-09-06

Dni Edukacji Muzycznej na stałe wpisały się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego. W ramach jubileuszowej, 20. edycji konferencji Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza nauczycieli wszystkich specjalności na spotkanie 20 października w Katowicach.
Już dziś można dokonać rejestracji na wydarzenie.

 

Dni Edukacji Muzycznej to flagowe wydarzenie edukacyjne Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Są okazją do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Stwarzają przestrzeń do dyskusji i wymiany doświadczeń, a także nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Różnorodny wachlarz specjalistycznych zajęć daje pedagogom możliwość podniesienia kwalifikacji zawodowych. Co roku w wybranej szkole muzyczne w Polsce gromadzą się setki muzyków-pedagogów, którzy chcą jeszcze lepiej wspierać swoich podopiecznych. 

 

Tegoroczny, jubileuszowy kongres odbędzie się 20 października w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach. Złożą się na niego spotkania warsztatowe i wykłady, a całość zamknie wydarzenie koncertowe. Podstawą wszystkich prelekcji będą starannie wyselekcjonowane materiały pedagogiczne znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w tym nowości wydawnicze. Wszystkie prezentowane publikacje dostępne będą do nabycia na stoisku handlowym PWM-u. 

 

 

W tym roku warsztaty poświęcone będą skrzypcom, wiolonczeli i fortepianowi. Wzorem ubiegłorocznej edycji nie zabraknie także bloku poświęconego głosowi. Z uczniami katowickiej szkoły nad wybranymi utworami pracować będą znakomici pedagodzy i wykonawcy: skrzypaczka Agata Szymczewska, pianistka Marta Mołodyńska-Wheeler i wiolonczelista Adam Krzeszowiec. Metody pracy z głosem przedstawi Maria Piotrowska-Bogalecka

DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Wykłady z zakresu psychologii i fizjologii muzyki, przeznaczone dla wszystkich uczestników konferencji, poprowadzą zaproszone ekspertki: Anna Antonina Nogaj oraz Jadwiga Śmieszchalska. Natomiast Mateusz Borkowski przybliży zalety i sposoby wykorzystania zasobów „Ruchu Muzycznego” w ramach zajęć historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia. 

 

Tradycją jest zamknięcie DEM-u koncertem. Na scenie gościnnej ZPSM im. Wojciecha Kilara w Katowicach wystąpi prelegentka tegorocznego kongresu, zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu i jedna z czołowych polskich skrzypaczek – Agata Szymczewska. Towarzyszyć jej będzie Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod batutą Wojciecha Wantuloka. Podczas koncertu zabrzmi Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza oraz Polonez koncertowy D-dur Henryka Wieniawskiego.

 

 

Rejestracji na 20. DEM można dokonać na stronie internetowej: www.dem.com.pl.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Zapisy będą otwarte do 13 października.  

Spotkajmy się 20 października w Katowicach! 

 

Szczegóły: www.dem.com.pl 

Zachęcamy także do dołączenia do wydarzenia na naszym Facebooku!

 

 

Organizatorzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach 

 

Partnerzy: Centrum Edukacji Artystycznej, Ruch Muzyczny

 

Patroni medialni: POLMIC

 

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.