Aktualności
VARIOUS FORMS OF FRICTION: monograficzna płyta Krzysztofa Wołka od ANAKLASIS w sprzedaży od 22 września
2023-09-07
Koncert instrumentalny jest jednym z najdawniejszych gatunków, przez wieki przechodził liczne przeobrażenia. Do dziś kompozytorzy często sięgają po zabieg przeciwstawiania gry orkiestry soliście. Najnowszy krążek VARIOUS FORMS OF FRICTION od ANAKLASIS prezentuje monograficzny dorobek Krzysztofa Wołka w tym zakresie: w trzech zamieszczonych na nim utworach z artystami Orkiestry Muzyki Nowej dialogują kolejno fortepian, wiolonczela i klarnet basowy. Płyta trafi do sprzedaży 22 września.
Kompozycje zawarte na płycie VARIOUS FORMS OF FRICTION potraktowane są jako części większej całości, a jednocześnie mogą istnieć samodzielnie. Utwór tytułowy, skomponowany dla wykonującego go tu wiolonczelisty Jakoba Kullberga, wziął się z konstatacji kompozytora, że dzieło sztuki wymaga tarcia, zarówno na poziomie konceptualnym, jak i osobistym. Zresztą całe dotychczasowe twórcze życie Krzysztofa Wołka to ścieranie się różnych wpływów i środków wyrazu. „Mam tendencję do inspirowania się coraz szerszym spektrum muzyki i sztuki w ogóle, niekoniecznie związanej z tzw. zachodnią tradycją muzyki klasycznej czy sztuki. Bardzo często inspirujące są dla mnie również osiągnięcia ludzkiego umysłu i odkrycia naukowe” – przyznaje. Komponuje utwory na składy akustyczne, ale i muzykę elektroakustyczną, tworzy instalacje multimedialne, inicjuje dzieła interdyscyplinarne, obejmujące video art czy taniec.
Album VARIOUS FORMS OF FRICTION, wydany w serii PORTRAITS, oprócz kompozycji tytułowej zawiera również utwory Motions, Stases na fortepian i duży zespół (solistką jest Małgorzata Walentynowicz) i Open/Close na klarnet basowy i duży zespół (solista: Michele Marelli). Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.
Płyta dołączy do niebieskiej serii PORTRAITS, która prezentuje monograficzny dorobek współczesnych kompozytorów polskich XX i XXI wieku. Od 22 września krążek będzie dostępny na CD oraz w serwisach streamingowych.
Tego samego dnia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się Koncert specjalny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zrealizowany w ramach 66. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W programie, obok utworów Jagody Szmytki, Pawła Hendricha i Marcina Stańczyka, znalazło się Open/Close na klarnet basowy i duży zespół Krzysztofa Wołka. Partię solisty wykona Michele Marelli, któremu towarzyszyć będzie Orkiestra Muzyki Nowej prowadzona przez Szymona Bywalca.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.