Aktualności
Prawykonanie „Koncertu skowronkowego” Joanny Wnuk-Nazarowej rozpocznie nowy sezon artystyczny w Filharmonii Śląskiej
2023-09-20
Klawesyn kojarzy się przede wszystkim z barokiem i muzyką dawną, ale ma także swoje współczesne oblicze. Filharmonia Śląska w Katowicach proponuje swojej publiczności koncert, podczas którego zaprezentuje odbiorcom możliwości tego instrumentu w obu tych odsłonach. 22 września po raz pierwszy zabrzmi nowa kompozycja Joanny Wnuk-Nazarowej, związanej z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Prawykonanie Koncertu skowronkowego na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną jednej z czołowych polskich kompozytorek zainauguruje nowy sezon artystyczny Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Kompozytorka zadedykowała utwór Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu. To nie tylko wspomnienie patrona katowickiej Filharmonii, ale również swobodne nawiązanie do jego twórczości, a przede wszystkim do jednego z najsłynniejszych koncertów klawesynowych w polskiej literaturze muzycznej. Jako solistka, wraz z filharmonikami śląskimi, wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – ceniona interpretatorka muzyki klawesynowej. Kompozytorka tłumaczy swoją inspirację i nawiązanie w tytule utworu:
„Koncert klawesynowy Henryka Mikołaja Góreckiego jest dla mnie niedościgłym wzorem muzyki na ten instrument – ukazującej jego możliwości w sposób niezwykle atrakcyjny, doskonały w formie i treści. Moja skromna kompozycja nie aspiruje, uchowaj Boże, do dorównania mistrzostwu Jubilata – chciałam nią uczcić rok Jego dziewięćdziesiątych urodzin. Mając deklarację prawykonania mojego utworu przez uczennicę Elżbiety Chojnackiej, niezrównanej interpretatorki dzieła Góreckiego – na klawesynie, który Aleksandra Gajecka-Antosiewicz dostała od niej w spadku – nie wahając się, przystąpiłam do komponowania. Mój Koncert na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną opatrzyłam przymiotnikiem >>skowronkowy<<, w hołdzie Mistrzowi, nawiązując do Jego Lerchenmusik. Nie zastosowałam żadnych zapożyczeń czy cytatów – jedynie ostatnie trzy nuty, to istotny w Muzyce skowronkowej Góreckiego motyw: c-e-fis”.
Inauguracja nowego sezonu odbędzie się 22 września o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi skrzypek i dyrygent Piotr Pławner. Program koncertu oraz bilety na wydarzenie dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej.
Wydarzenie odbywa się przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.