Aktualności
Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego – podsumowanie
2023-09-25
23 września uroczystą galą finałową zakończył się II Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego. Za nami dziewiętnaście dni wypełnionych intensywnymi konkursowymi emocjami, ponad siedemdziesiąt pięć godzin muzyki i dziesiątki finałowych prób z orkiestrą. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było partnerem strategicznym wydarzenia.
Konkurs odbywa się co 5 lat w 4 kategoriach wykonawczych: fortepian, skrzypce, kwartet smyczkowy i głos. Piątą, szczególną kategorię tworzy konkurs kompozytorski, który rozgrywa się na rok przed konkursem wykonawczym. Wcześniejsze wyłonienie zwycięskich kompozycji pozwala na włączenie ich do repertuaru przesłuchań w kategoriach wykonawczych.
Konkurs zwieńczyła gala finałowa, która odbyła się 23 września w siedzibie organizatora konkursu – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Uroczystość rozdania nagród była połączona z koncertem laureatów – zdobywców I miejsc w kategoriach wykonawczych. Młodym artystom towarzyszyła Orkiestra NOSPR pod kierownictwem Marin Alsop.
fot. Radosław Kaźmierczak / NOSPR
W gronie zwycięzców nagrodzonych pierwszymi lokatami znalazło się aż dwoje uczestników z Japonii — Kaho Araishi (fortepian) i Seina Matsuoka (skrzypce). Kategorię śpiewu zdominowali Polacy: I miejsce zajęła Magdalena Lucjan, zaś II miejsce — Jan Żądło. Na konkursowym podium znaleźli się także Krzysztof Wierciński (II miejsce w kategorii fortepianu), Jakub Staszel (III miejsce w kategorii skrzypiec) oraz Neuma Quartet (III nagroda w kategorii kwartetu smyczkowego). Największą liczbą nagród pochwalić się może pianista Gaspard Thomas, który – oprócz III miejsca w swojej kategorii – otrzymał także nagrodę specjalną za najlepszą interpretację utworów Karola Szymanowskiego oraz wyróżnienie za najlepszą interpretację utworu współczesnego nagrodzonego w konkursie kompozycji.
Pełna lista laureatów znajduje się na stronie Organizatora Konkursu.
Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego to inicjatywa mająca na celu popularyzację polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia postaci Karola Szymanowskiego i jego twórczości, będącej istotną częścią narodowego dziedzictwa kulturowego. Organizatorem Konkursu jest Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, zaś współorganizatorami: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Katowice, Polskie Radio S.A., Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem oraz Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.