Aktualności
W kręgu muzyki akordeonowej Andrzeja Krzanowskiego
2023-10-19
W centrum uwagi Andrzeja Krzanowskiego (1951-1990) pozostawał zawsze akordeon. Kompozytor, sam będąc wykonawcą współczesnej mu muzyki akordeonowej, pisał utwory o niekonwencjonalnym składzie instrumentalnym, często w połączeniu z głosem ludzkim lub muzyką z taśmy, najczęściej jednak z udziałem akordeonu. 24 października o godz. 18:00 w Sali Widowiskowej Młodzieżowego Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach, mieście, z którym kompozytor związany był większość swojego życia będzie można usłyszeć kompozycje z lat 1970-1975, znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w tym także nieznane dotąd utwory.
Wychodząc od instrumentu, dzięki niezwykłej wyobraźni artystycznej, Krzanowski stał się odkrywcą nowych obszarów muzyki polskiej XX wieku. Jeden z głównych przedstawicieli tzw. Pokolenia Stalowowolskiego i nowego romantyzmu w muzyce polskiej, swoją twórczością znacząco przyczynił się do wzbogacenia rodzimej literatury akordeonowej.
W programie koncertu zabrzmią kompozycje z lat 1970-1975, znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Preludium, Taniec, I Sonata, Studium II, Studium III, Fuga-fantazja nr 1 i nr 2. Ponadto tego wieczoru po raz pierwszy zostanie wykonany utwór Akordeonochromia I, kompozycja z 1971 roku, którą dwudziestoletni wówczas kompozytor ukończył jeszcze przed rozpoczęciem studiów kompozytorskich. Wykonawcami akordeonowych kompozycji Andrzeja Krzanowskiego będą uznani soliści młodego pokolenia: Paweł Janas, Adam Maksymienko i Tobiasz Urbaniak. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Na koncert zaprasza Organizator – Fundacja Andrzeja Krzanowskiego.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.