Aktualności
Jubileusz Krzysztofa Meyera w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu
2023-11-06
Krzysztof Meyer, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich kompozytorów, obchodzi w tym roku osiemdziesięciolecie urodzin. Jego znamienite dokonania uświetni NFM Orkiestra Leopoldinum, podczas jubileuszowego koncertu 12 listopada w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Twórczość Krzysztofa Meyera jest niezwykle bogata, to m.in. dziewięć symfonii, piętnaście kwartetów smyczkowych, wiele dzieł orkiestrowych, kameralnych i solowych przeznaczonych na różne instrumenty, imponująca twórczość wokalno-instrumentalna, w tym również najnowsza opera „Ślepy tor”, której premiera odbyła się 14 października w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Jako jeden z czołowych współczesnych kompozytorów polskich, zapisał się w historii polskiej muzyki również jako pianista, pedagog, autor monografii o Witoldzie Lutosławskim (napisanej wspólnie z Danutą Gwizdalanką) oraz pierwszej polskiej monografii o życiu i twórczości Dymitra Szostakowicza, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Tak znamienite dokonania należy świętować, zatem w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu zaplanowano specjalny, jubileuszowy koncert, którego program zapowiada się niezwykle interesująco. W pierwszej części wieczoru zabrzmi Concerto retro na flet, klawesyn i smyczki op. 39a (1973), utwór nawiązujący do wielkich mistrzów XVII wieku. Krzysztof Meyer jest bowiem kompozytorem, który prowadzi muzyczny dialog z przeszłością i pozostaje wierny swojej relacji z tradycją. To dzieło stylizowane na barokowy koncert instrumentalny, w którym – w lekki i dowcipny sposób – dialogują dwa instrumenty solowe: flet i klawesyn. W kompozycji złożonej z trzech ogniw: Maestoso, Allegro i Allegretto, partie solowe wykonają znakomici artyści: flecista Jan Krzeszowiec i klawesynistka Gośka Isphording. Towarzyszyć im będzie NFM Orkiestra Leopoldinum pod kierownictwem Christiana Danowicza.
W programie wydarzenia zaplanowano również Orient & Occident Arvo Pärta – krótką, medytacyjną kompozycję z 2000 roku przeznaczoną na smyczki,Chamber Symphony op. 62 Fazila Saya, znakomitego tureckiego pianisty i kompozytora oraz VII Symfonię Mieczysława Wajnberga z 1964 roku, przeznaczoną na orkiestrę smyczkową i klawesyn. Pełny program koncertu i bilety dostępne są na stronie NFM Wrocław.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.