Aktualności
Jubileusz Krzysztofa Meyera w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu
2023-11-06
Krzysztof Meyer, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich kompozytorów, obchodzi w tym roku osiemdziesięciolecie urodzin. Jego znamienite dokonania uświetni NFM Orkiestra Leopoldinum, podczas jubileuszowego koncertu 12 listopada w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Twórczość Krzysztofa Meyera jest niezwykle bogata, to m.in. dziewięć symfonii, piętnaście kwartetów smyczkowych, wiele dzieł orkiestrowych, kameralnych i solowych przeznaczonych na różne instrumenty, imponująca twórczość wokalno-instrumentalna, w tym również najnowsza opera „Ślepy tor”, której premiera odbyła się 14 października w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Jako jeden z czołowych współczesnych kompozytorów polskich, zapisał się w historii polskiej muzyki również jako pianista, pedagog, autor monografii o Witoldzie Lutosławskim (napisanej wspólnie z Danutą Gwizdalanką) oraz pierwszej polskiej monografii o życiu i twórczości Dymitra Szostakowicza, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Tak znamienite dokonania należy świętować, zatem w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu zaplanowano specjalny, jubileuszowy koncert, którego program zapowiada się niezwykle interesująco. W pierwszej części wieczoru zabrzmi Concerto retro na flet, klawesyn i smyczki op. 39a (1973), utwór nawiązujący do wielkich mistrzów XVII wieku. Krzysztof Meyer jest bowiem kompozytorem, który prowadzi muzyczny dialog z przeszłością i pozostaje wierny swojej relacji z tradycją. To dzieło stylizowane na barokowy koncert instrumentalny, w którym – w lekki i dowcipny sposób – dialogują dwa instrumenty solowe: flet i klawesyn. W kompozycji złożonej z trzech ogniw: Maestoso, Allegro i Allegretto, partie solowe wykonają znakomici artyści: flecista Jan Krzeszowiec i klawesynistka Gośka Isphording. Towarzyszyć im będzie NFM Orkiestra Leopoldinum pod kierownictwem Christiana Danowicza.
W programie wydarzenia zaplanowano również Orient & Occident Arvo Pärta – krótką, medytacyjną kompozycję z 2000 roku przeznaczoną na smyczki,Chamber Symphony op. 62 Fazila Saya, znakomitego tureckiego pianisty i kompozytora oraz VII Symfonię Mieczysława Wajnberga z 1964 roku, przeznaczoną na orkiestrę smyczkową i klawesyn. Pełny program koncertu i bilety dostępne są na stronie NFM Wrocław.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.