Aktualności
Jubileusz Krzysztofa Meyera w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu
2023-11-06
Krzysztof Meyer, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich kompozytorów, obchodzi w tym roku osiemdziesięciolecie urodzin. Jego znamienite dokonania uświetni NFM Orkiestra Leopoldinum, podczas jubileuszowego koncertu 12 listopada w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Twórczość Krzysztofa Meyera jest niezwykle bogata, to m.in. dziewięć symfonii, piętnaście kwartetów smyczkowych, wiele dzieł orkiestrowych, kameralnych i solowych przeznaczonych na różne instrumenty, imponująca twórczość wokalno-instrumentalna, w tym również najnowsza opera „Ślepy tor”, której premiera odbyła się 14 października w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Jako jeden z czołowych współczesnych kompozytorów polskich, zapisał się w historii polskiej muzyki również jako pianista, pedagog, autor monografii o Witoldzie Lutosławskim (napisanej wspólnie z Danutą Gwizdalanką) oraz pierwszej polskiej monografii o życiu i twórczości Dymitra Szostakowicza, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Tak znamienite dokonania należy świętować, zatem w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu zaplanowano specjalny, jubileuszowy koncert, którego program zapowiada się niezwykle interesująco. W pierwszej części wieczoru zabrzmi Concerto retro na flet, klawesyn i smyczki op. 39a (1973), utwór nawiązujący do wielkich mistrzów XVII wieku. Krzysztof Meyer jest bowiem kompozytorem, który prowadzi muzyczny dialog z przeszłością i pozostaje wierny swojej relacji z tradycją. To dzieło stylizowane na barokowy koncert instrumentalny, w którym – w lekki i dowcipny sposób – dialogują dwa instrumenty solowe: flet i klawesyn. W kompozycji złożonej z trzech ogniw: Maestoso, Allegro i Allegretto, partie solowe wykonają znakomici artyści: flecista Jan Krzeszowiec i klawesynistka Gośka Isphording. Towarzyszyć im będzie NFM Orkiestra Leopoldinum pod kierownictwem Christiana Danowicza.
W programie wydarzenia zaplanowano również Orient & Occident Arvo Pärta – krótką, medytacyjną kompozycję z 2000 roku przeznaczoną na smyczki,Chamber Symphony op. 62 Fazila Saya, znakomitego tureckiego pianisty i kompozytora oraz VII Symfonię Mieczysława Wajnberga z 1964 roku, przeznaczoną na orkiestrę smyczkową i klawesyn. Pełny program koncertu i bilety dostępne są na stronie NFM Wrocław.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.