Aktualności
Agata Zubel kuratorką New Music Forum w Lublanie
2023-11-17
Festiwal Ljubljana New Music Forum prezentuje twórczość współczesnych kompozytorów, jej różnorodność pod względem muzycznych kierunków i stylów oraz kulturowego pochodzenia twórców. W tym roku program wydarzenia przybliży osobę Agaty Zubel, kompozytorki znanej z eksploracji połączenia głosu z instrumentalnymi lub elektronicznymi mediami.
Zubel pełni również rolę kuratorki festiwalu i odpowiada za tegoroczny program koncertów, który z jednej strony może być rozumiany jako refleksja nad jej własną twórczością, a z drugiej jako eksploracja idei przewodniej, jaką jest Wzrastanie (Raising). Koncepcję tej edycji NMF kompozytorka opisuje jako sześć koncertów, będących okazją do wspólnego świętowania nie tylko muzyki najnowszej – sięga bowiem również do twórczości Ryszarda Wagnera, czy Manuela de Falli. Główna idea, która łączy wszystkie festiwalowe wydarzenia, oscyluje wokół pojęcia podróży przez różne światy, z solistami, muzykami i dyrygentami metaforycznie wcielającymi się w rolę przewodników.
W programie NMF znajdują się zarówno większe koncerty kameralne (koncerty otwarcia i zamknięcia), jak i recitale wokalne, połączenia głosu i mediów elektronicznych, koncerty multimedialne z projekcjami wideo i koncerty zespołów specjalizujących się w swobodnej improwizacji. W Lublanie zabrzmią wybrane utwory polskiej kompozytorki: Violin Concerto, Flash, Not I, odbędzie się również projekcja filmu dokumentalnego Słowa jak dźwięki w reżyserii Jana Sosińskiego, który w podwójnej narracji twórca-odtwórca ukazuje rozwój obu tych aktywności u Agaty Zubel. Pokaz filmu poprzedzi wystąpienie Dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr. Daniela Cichego. Ponadto artystka poprowadzi w Lublanie warsztaty wokalne oraz kompozytorskie.
Twórczość Agaty Zubel to nie jedyny polski akcent na New Music Forum, w programie ujęto też Cookbook for the Modern Boygirl na głos i live electronics Krzysztofa Wołka, kompozytora, improwizatora oraz twórcy instalacji multimedialnych związanego z naszą Oficyną.
Festiwal potrwa od 18 do 26 listopada. Z jego pełnym programem można zapoznać się na stronie internetowej Ljubljana New Music Forum 2023. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.