Aktualności
Instrument miesiąca: skrzypcowe rekomendacje Agaty Szymczewskiej
2023-12-27
W ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy Agatę Szymczewską – zwyciężczynię XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2006) oraz laureatkę Paszportu Polityki, czterech Fryderyków oraz nagrody London Music Masters o wskazanie publikacji przeznaczonych na skrzypce, po które warto sięgnąć. Artystka wskazała m.in. czyj koncert skrzypcowy uważa za jeden z najpiękniejszych, którą publikację warto mieć w swojej domowej biblioteczce oraz z którymi nutami nigdy się nie rozstaje.
Jean Baptiste Accolay, Koncert a-moll na skrzypce i fortepian
To jeden z pierwszych koncertów skrzypcowych, który jako uczennica szkoły muzycznej I st. w Koszalinie miałam szczęście włączyć do swojego młodzieńczego repertuaru. Utwór bardzo melodyjny, ale stawiający już spore wymagania dla młodego wykonawcy. Łączy mnie z nim niewątpliwie bardzo bliska i emocjonalna więź.
Grażyna Bacewicz, Najpiękniejsza Bacewicz na skrzypce i fortepian
Zbiór utworów na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz to jedno z najpiękniejszych wydań nutowych, jakie kiedykolwiek trzymałam w ręku. Przepięknie zredagowany, miły w dotyku i estetycznie satysfakcjonujący dla najbardziej wymagającego oka. Obowiązkowa pozycja w domowej biblioteczce zarówno dla melomanów, jak i wykonawców.
Agata Szymczewska podczas koncertu w ramach 20. Dni Edukacji Muzycznych, fot. Delikatesy Filmowe
Henryk Schradieck, Ćwiczenia palcowe w siedmiu pozycjach na skrzypce
Nuty, z którymi nie rozstaję się od już ponad ćwierć wieku. Elementarz skrzypka, muzyczne połączenie "fitnessu, jogi i pilatesu" dla lewej oraz prawej ręki. Zestaw ćwiczeń, który od lat trzyma moją muzyczną formę. Gorąco polecam wszystkim na każdym poziomie nauki gry na instrumencie.
Eugenia Umińska, Studium gam i pasaży
Spośród wielu dostępnych na rynku zestawów gam i pasaży te są niewątpliwie moimi ulubionymi. Przetestowane w każdych warunkach, uniwersalne, ponadczasowe i przyjemne w codziennych ćwiczeniach. Absolutnie je uwielbiam!
Mieczysław Karłowicz, Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Jeden z najpiękniejszych koncertów skrzypcowych w literaturze. Jedyny w swoim rodzaju, przepełniony romantyzmem oraz rozmachem artystycznym, wymagający, ale jednocześnie do grania wdzięczny. Arcydzieło literatury skrzypcowej i obowiązkowa pozycja każdego artysty wykonawcy.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com. Agatę Szymczewską możecie również usłyszeć na płycie LEGEND, wydanej w serii REVISIONS przez ANAKLASIS.
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.