Aktualności
Instrument miesiąca: skrzypcowe rekomendacje Agaty Szymczewskiej
2023-12-27
W ramach akcji „Instrument miesiąca” poprosiliśmy Agatę Szymczewską – zwyciężczynię XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2006) oraz laureatkę Paszportu Polityki, czterech Fryderyków oraz nagrody London Music Masters o wskazanie publikacji przeznaczonych na skrzypce, po które warto sięgnąć. Artystka wskazała m.in. czyj koncert skrzypcowy uważa za jeden z najpiękniejszych, którą publikację warto mieć w swojej domowej biblioteczce oraz z którymi nutami nigdy się nie rozstaje.
Jean Baptiste Accolay, Koncert a-moll na skrzypce i fortepian
To jeden z pierwszych koncertów skrzypcowych, który jako uczennica szkoły muzycznej I st. w Koszalinie miałam szczęście włączyć do swojego młodzieńczego repertuaru. Utwór bardzo melodyjny, ale stawiający już spore wymagania dla młodego wykonawcy. Łączy mnie z nim niewątpliwie bardzo bliska i emocjonalna więź.
Grażyna Bacewicz, Najpiękniejsza Bacewicz na skrzypce i fortepian
Zbiór utworów na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz to jedno z najpiękniejszych wydań nutowych, jakie kiedykolwiek trzymałam w ręku. Przepięknie zredagowany, miły w dotyku i estetycznie satysfakcjonujący dla najbardziej wymagającego oka. Obowiązkowa pozycja w domowej biblioteczce zarówno dla melomanów, jak i wykonawców.
Agata Szymczewska podczas koncertu w ramach 20. Dni Edukacji Muzycznych, fot. Delikatesy Filmowe
Henryk Schradieck, Ćwiczenia palcowe w siedmiu pozycjach na skrzypce
Nuty, z którymi nie rozstaję się od już ponad ćwierć wieku. Elementarz skrzypka, muzyczne połączenie "fitnessu, jogi i pilatesu" dla lewej oraz prawej ręki. Zestaw ćwiczeń, który od lat trzyma moją muzyczną formę. Gorąco polecam wszystkim na każdym poziomie nauki gry na instrumencie.
Eugenia Umińska, Studium gam i pasaży
Spośród wielu dostępnych na rynku zestawów gam i pasaży te są niewątpliwie moimi ulubionymi. Przetestowane w każdych warunkach, uniwersalne, ponadczasowe i przyjemne w codziennych ćwiczeniach. Absolutnie je uwielbiam!
Mieczysław Karłowicz, Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Jeden z najpiękniejszych koncertów skrzypcowych w literaturze. Jedyny w swoim rodzaju, przepełniony romantyzmem oraz rozmachem artystycznym, wymagający, ale jednocześnie do grania wdzięczny. Arcydzieło literatury skrzypcowej i obowiązkowa pozycja każdego artysty wykonawcy.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com. Agatę Szymczewską możecie również usłyszeć na płycie LEGEND, wydanej w serii REVISIONS przez ANAKLASIS.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.