Aktualności
Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia
2024-04-26
W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.
Wydarzenie cieszy się renomą na całym świecie jako jeden z najważniejszych konkursów dla młodych wiolonczelistów do 30 roku życia. W tegorocznej edycji zobaczyć (i usłyszeć) będzie można zmagania aż 44 młodych artystów oraz artystek pochodzących z 4 kontynentów: Europy, Azji i obu Ameryk. Przesłuchania pierwszego i drugiego etapu konkursu będą otwarte dla publiczności, a wstęp na nie – bezpłatny.
Zanim jednak rozgorzeją konkursowe emocje, 30 kwietnia o 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia odbędzie się wyjątkowy Koncert Inauguracyjny z udziałem polskich wirtuozów wiolonczeli oraz skrzypiec, którym towarzyszyć będzie Orkiestra Polskiego Radia pod dyr. Michała Klauzy. Wystąpi skrzypek Krzysztof Jakowicz oraz wiolonczeliści: Magdalena Bojanowicz, Adam Krzeszowiec, Tomasz Strahl i Marcin Zdunik. W programie znajdą się kompozycje Johanna Sebastiana Bacha / Antona Weberna, Pawła Szymańskiego, Krzysztofa Pendereckiego oraz Patrona Konkursu – Witolda Lutosławskiego. Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
Otwarte przesłuchania pierwszego (1-5 maja) i drugiego (6-8 maja) etapu odbędą się w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po nich nastąpią przesłuchania finałowe (10-11 maja) w Sali Koncertowej. Konkurs zwieńczy uroczysta Gala Finałowa połączona z koncertem laureatów, która odbędzie się 12 maja 2024 o g. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Bilety dostępne w kasach Filharmonii i na filharmonia.pl.
Szczegółowy terminarz przesłuchań oraz więcej informacji znajduje się na stronie Konkursu.
Organizatorami Konkursu są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Fundacja na rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa w Warszawie.
Współorganizatorem koncertu inauguracyjnego jest Polskie Radio.
Konkurs jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.
Partnerzy:
ZAiKS, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ruch Muzyczny, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki, Radisson Collection Hotel
Patroni medialni:
Rzeczpospolita, Polskie Radio Program Drugi, Culture.pl, Kultura wokół Nas, Polmic.pl, Presto.pl
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.