PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

2024-04-26

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

 

Wydarzenie cieszy się renomą na całym świecie jako jeden z najważniejszych konkursów dla młodych wiolonczelistów do 30 roku życia. W tegorocznej edycji zobaczyć (i usłyszeć) będzie można zmagania aż 44 młodych artystów oraz artystek pochodzących z 4 kontynentów: Europy, Azji i obu Ameryk. Przesłuchania pierwszego i drugiego etapu konkursu będą otwarte dla publiczności, a wstęp na nie – bezpłatny.

Zanim jednak rozgorzeją konkursowe emocje, 30 kwietnia o 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia odbędzie się wyjątkowy Koncert Inauguracyjny z udziałem polskich wirtuozów wiolonczeli oraz skrzypiec, którym towarzyszyć będzie Orkiestra Polskiego Radia pod dyr. Michała Klauzy. Wystąpi skrzypek Krzysztof Jakowicz oraz wiolonczeliści: Magdalena Bojanowicz, Adam Krzeszowiec, Tomasz Strahl i Marcin Zdunik. W programie znajdą się kompozycje Johanna Sebastiana Bacha / Antona Weberna, Pawła Szymańskiego, Krzysztofa Pendereckiego oraz Patrona Konkursu – Witolda Lutosławskiego. Bilety do nabycia na www.bilety24.pl

Otwarte przesłuchania pierwszego (1-5 maja) i drugiego (6-8 maja) etapu odbędą się w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po nich nastąpią przesłuchania finałowe (10-11 maja) w Sali Koncertowej. Konkurs zwieńczy uroczysta Gala Finałowa połączona z koncertem laureatów, która odbędzie się 12 maja 2024 o g. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Bilety dostępne w kasach Filharmonii i na filharmonia.pl.

Szczegółowy terminarz przesłuchań oraz więcej informacji znajduje się na stronie Konkursu.

 

 

Organizatorami Konkursu są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Fundacja na rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa w Warszawie.
Współorganizatorem koncertu inauguracyjnego jest Polskie Radio.

Konkurs jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.


Partnerzy:
ZAiKS, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ruch Muzyczny, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki, Radisson Collection Hotel

Patroni medialni:
Rzeczpospolita, Polskie Radio Program Drugi, Culture.pl, Kultura wokół Nas, Polmic.pl, Presto.pl

Najczęściej czytane:

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.