Aktualności
Podróż do umysłu skutego lodem i samotnością
2024-09-30
Przed nami kolejna edycja festiwalu AUKSODRONE. Od 4 do 6 października tyska Mediateka będzie przepełniona muzyką w wykonaniu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia oraz znakomitych muzyków znanych ze sceny klasycznej i jazzowej. Nie zabraknie premier, improwizacji i świętowania jubileuszy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
W tym roku zaproszenie do współpracy z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy przyjęli: Grzegorz Tarwid – niezwykle wszechstronny pianista, który czerpie z tradycji polskiego jazzu i duńskiej szkoły improwizacji, Qba Janicki – perkusista, artysta dźwiękowy i eksperymentator, a także formacja Bastarda, stanowiąca pomost między współczesnością a muzyką poprzednich stuleci i różnych kultur, oraz saksofonista i klarnecista Marek Pospieszalski.
Tradycją festiwalu stały się premiery dramatów muzycznych Aleksandra Nowaka. W ubiegłych latach na zamówienie AUKSODRONE powstały dzieła komponowane w bliskiej współpracy z takimi pisarzami jak Szczepan Twardoch, Radek Rak i Marcin Wicha. Współpracę z tym ostatnim Nowak kontynuuje, a jej efekt usłyszymy drugiego dnia festiwalu (5 października) w wykonaniu połączonych zespołów: AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy i capelli cracoviensis.
„Febra arktyczna. Comedia harmonica” lokuje się na pograniczu lirycznego madrygału oraz wczesnego dramatu muzycznego. Kompozytor wraz z Marcinem Wichą, autorem libretta, zabiorą słuchaczy w podróż do umysłu skutego lodem i samotnością. Akcja dzieła rozgrywać się będzie w chacie na grenlandzkim pustkowiu i opowie o życiu dwóch legendarnych eksploratorów duńskiej Arktyki, którzy na odsiecz czekali w samotności trzy lata.
Tego dnia swoją premierę będzie miał także najnowszy album ANAKLASIS, na którym zarejestrowano RZECZY. VAUDEVILLE. Jest to pierwsze wspólne dzieło Wichy i Nowaka, które powstało na podstawie nagrodzonej NIKE książki Rzeczy, których nie wyrzuciłem i po raz pierwszy zabrzmiało w Tychach w ubiegłym roku. Album ukaże się w czarnej serii OPERA i trafi do sprzedaży 5 października.
Siódma już edycja festiwalu AUKSODRONE to również okazja do świętowania jubileuszu siedemdziesiątych urodzin Pawła Szymańskiego, jednego z najważniejszych żyjących polskich twórców muzyki współczesnej. Jego utwory: Quasi una sinfonietta, Dwie etiudy i Simple Music zabrzmią w wykonaniu orkiestry AUKSO oraz solistów: Piotra Sałajczyka przy fortepianie i wiolonczelistki Magdaleny Bojanowicz.
O oprawę muzyczną wydarzenia tradycyjnie zadba duet HCH, czyli Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński.
Z pełnym programem festiwalu można zapoznać się na stronie www.auksodrone.com. Bilety na wszystkie festiwalowe koncerty dostępne są do kupienia na platformie Ticketmaster.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.