Aktualności
Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku
2024-10-03
Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.
Krzysztof Meyer | Musica concertante no. 2 na 2 flety i orkiestrę
Utwór napisany na zamówienie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, którym instytucja ta zainauguruje 4 października jubileuszowy 70. Sezon artystyczny 2024/2025. Dzieło o klasycznej, czteroczęściowej formie wykonają soliści: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, którą poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie Organizatora
Hanna Kulenty | AtlantissForte na saksofon sopranowy, fortepian i orkiestrę symfoniczną
Dialog saksofonu sopranowego i fortepianu na tle orkiestry symfonicznej w utworze Hanny Kulenty stanowi odzwierciedlenie rozmowy dwóch światów położonych w wielowymiarowej, wieloczasowej i surrealistycznej przestrzeni. Prawykonanie dzieła, skomponowanego na zamówienie Filharmonii Śląskiej powierzono Magdalenie Duś (fortepian), Bartłomiejowi Dusiowi (saksofon) oraz muzykom Orkiestry Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta. Bilety na koncert 4 października dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej
Aleksander Nowak | Febra arktyczna. Comedia harmonica do libretta Marcina Wichy
Kompozytor wraz z Marcinem Wichą, autorem libretta, zabiorą słuchaczy w podróż do umysłu skutego lodem i samotnością. Akcja dzieła rozgrywa się w chacie na grenlandzkim pustkowiu i opowiada o życiu dwóch legendarnych eksploratorów duńskiej Arktyki, którzy na odsiecz czekali w samotności trzy lata. Premiera odbędzie się 5 października w Tychach podczas festiwalu auksodrone. Febrę Arktyczną, lokującą się na pograniczu lirycznego madrygału oraz wczesnego dramatu muzycznego, wykonają wspólnie capella cracoviensis i AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. Bilety na wydarzenie można zakupić przez platformę Ticketmaster oraz w kasie w tyskiej Mediateki.
Paweł Malinowski | untitled [folía] / bez tytułu [folía] na akordeon i kwintet instrumentów dętych drewnianych
Akordeon to instrument wielowymiarowy, obecny w wielu nurtach i stylach, tak w muzyce klasycznej, jak i współczesnej. Przekona się o tym z pewnością publiczność VI Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Podczas tego wydarzenia premierowo zabrzmi utwór untitled [folía] / bez tytułu [folía] Pawła Malinowskiego skomponowany dla Wiesława Ochwata (akordeon). Soliście towarzyszyć będzie kwintet instrumentów dętych złożony z fletu, klarnetu, oboju, fagotu i saksofonu. XI Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się 15 października w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie o godz. 18.00, więcej informacji znajduje się na stronie Organizatora.
Mikołaj Piotr Górecki | Sinfonietta concertante na kwintet dęty i orkiestrę smyczkową
Trzecia edycja muzycznego spotkania, w której muzycy Sinfonietty Cracovii łączą siły z artystami siostrzanej London Sinfonietty, jednego z wiodących zespołów specjalizujących się w muzyce nowej przyniesie ze sobą prawykonanie Sinfonietty concertante na kwintet dęty i orkiestrę smyczkową. Mikołaj Piotr Górecki połączył w utworze klasyczne inspiracje z nowatorskimi rozwiązaniami kompozytorskimi. O wyjątkowym brzmieniu dzieła decyduje zestawienie orkiestry smyczkowej z legendarnym Krakowskim Kwintetem Dętym. Na koncert „London Calling” zapraszamy 20 października do Teatru Łaźnia Nowa. Szczegóły wydarzenia dostępne są na stronie Organizatora.
Sławomir Kupczak | Recykling na skrzypce, fortepian i wiolonczelę
Najnowszy utwór Sławomira Kupczaka wykona zespół Flow Unit, w skład którego wchodzą wykonawcy dobrze znani na scenie muzyki współczesnej: Anna Kwiatkowska (skrzypce), Adam Kośmieja (fortepian) i Mikołaj Pałosz (wiolonczela). Dzieło zabrzmi dwukrotnie, po raz pierwszy 21 października w Radomiu z udziałem młodzieży szkolnej, a następnego dnia w Warszawie w Promie Kultury w ramach koncertu "Wieczór prawykonań" o godz. 19.00. Recykling na skrzypce, fortepian i wiolonczelę charakteryzuje się wirtuozowskimi partiami instrumentalnymi realizowanymi przez trio i warstwą improwizowaną wykonywaną przez uczniów radomskiej szkoły muzycznej. Innowacyjna forma utworu opiera się na pozornie przeciwstawnych stylistycznie i technicznie strukturach dźwiękowych. Pomimo zastosowania różnych technik kompozytorskich, nowy utwór będzie oryginalną wypowiedzią artystyczną.
Hanna Kulenty | Mémoire de mémoire na trąbkę, puzon i smyczki
Mémoire de mémoire po raz pierwszy zabrzmi 23 października w Amsterdamie w wykonaniu Sinfonietty Cracovii pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak. Premiera utworu połączona jest z obchodami 80. rocznicy Wyzwolenia Bredy. Z kolei prawykonanie polskie odbędzie się już 16 listopada w Muzeum POLIN podczas festiwalu EUFONIE.
Aleksander Nowak | Koncert epizodyczny na gitarę, perkusję i smyczki
Kolejny w tym miesiącu utwór Aleksandra Nowaka, tym razem przeznaczony na obsadę wyłącznie instrumentalną. Koncert epizodyczny na gitarę, perkusję i smyczki powstał na zamówienie festiwalu Śląska Jesień Gitarowa, który już po raz dziewiętnasty odbędzie się w Tychach. Będzie to już trzeci koncert w historii Śląskiej Jesieni Gitarowej, który Nowak skomponował na gitarę. Utwór wykonają premierowo 23 października gitarzysta klasyczny Łukasz Kuropaczewski wraz z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod batutą, tradycyjnie Marka Mosia. Festiwal potrwa od 20 do 27 października.
Wojciech Widłak | Koncert wiolonczelowy
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, pod batutą Pawła Przytockiego wykona najnowszy utwór Wojciecha Widłaka, kompozytora, profesora i rektora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w kadencji 2020-2024. Prawykonanie Koncertu wiolonczelowego z udziałem solisty Adama Klocka odbędzie się 25 października. Bilety dostępne są na stronie Filharmonii Częstochowskiej.
Najczęściej czytane:
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.