PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Premiery polskiej muzyki najnowszej w październiku

2024-10-03

Tej jesieni nowa muzyka polska wybuchnie feerią barw. W październiku czekają nas prawykonania w Białymstoku, Katowicach, Tychach, Krakowie, Radomiu, Częstochowie oraz w Amsterdamie. Oto 9 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto w tym miesiącu usłyszeć.

 

 

Krzysztof Meyer | Musica concertante no. 2 na 2 flety i orkiestrę

 

Utwór napisany na zamówienie Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, którym instytucja ta zainauguruje 4 października jubileuszowy 70. Sezon artystyczny 2024/2025. Dzieło o klasycznej, czteroczęściowej formie wykonają soliści: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, którą poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Bilety na wydarzenie dostępne są na stronie Organizatora

 

 

Hanna Kulenty | AtlantissForte na saksofon sopranowy, fortepian i orkiestrę symfoniczną

 

Dialog saksofonu sopranowego i fortepianu na tle orkiestry symfonicznej w utworze Hanny Kulenty stanowi odzwierciedlenie rozmowy dwóch światów położonych w wielowymiarowej, wieloczasowej i surrealistycznej przestrzeni. Prawykonanie dzieła, skomponowanego na zamówienie Filharmonii Śląskiej powierzono Magdalenie Duś (fortepian), Bartłomiejowi Dusiowi (saksofon) oraz muzykom Orkiestry Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta. Bilety na koncert 4 października dostępne są na stronie Filharmonii Śląskiej

 

 

Aleksander Nowak | Febra arktyczna. Comedia harmonica do libretta Marcina Wichy

 

Kompozytor wraz z Marcinem Wichą, autorem libretta, zabiorą słuchaczy w podróż do umysłu skutego lodem i samotnością. Akcja dzieła rozgrywa się w chacie na grenlandzkim pustkowiu i opowiada o życiu dwóch legendarnych eksploratorów duńskiej Arktyki, którzy na odsiecz czekali w samotności trzy lata. Premiera odbędzie się 5 października w Tychach podczas festiwalu auksodrone. Febrę Arktyczną, lokującą się na pograniczu lirycznego madrygału oraz wczesnego dramatu muzycznego, wykonają wspólnie capella cracoviensis i AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia. Bilety na wydarzenie można zakupić przez platformę Ticketmaster oraz w kasie w tyskiej Mediateki.

 

 

Paweł Malinowski | untitled [folía] / bez tytułu [folía] na akordeon i kwintet instrumentów dętych drewnianych

 

Akordeon to instrument wielowymiarowy, obecny w wielu nurtach i stylach, tak w muzyce klasycznej, jak i współczesnej. Przekona się o tym z pewnością publiczność VI Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Podczas tego wydarzenia premierowo zabrzmi utwór untitled [folía] / bez tytułu [folía] Pawła Malinowskiego skomponowany dla Wiesława Ochwata (akordeon). Soliście towarzyszyć będzie kwintet instrumentów dętych złożony z fletu, klarnetu, oboju, fagotu i saksofonu. XI Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się 15 października w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie o godz. 18.00, więcej informacji znajduje się na stronie Organizatora.

 

 

Mikołaj Piotr Górecki | Sinfonietta concertante na kwintet dęty i orkiestrę smyczkową

 

Trzecia edycja muzycznego spotkania, w której muzycy Sinfonietty Cracovii łączą siły z artystami siostrzanej London Sinfonietty, jednego z wiodących zespołów specjalizujących się w muzyce nowej przyniesie ze sobą prawykonanie Sinfonietty concertante na kwintet dęty i orkiestrę smyczkową. Mikołaj Piotr Górecki połączył w utworze klasyczne inspiracje z nowatorskimi rozwiązaniami kompozytorskimi. O wyjątkowym brzmieniu dzieła decyduje zestawienie orkiestry smyczkowej z legendarnym Krakowskim Kwintetem Dętym. Na koncert „London Calling” zapraszamy 20 października do Teatru Łaźnia Nowa. Szczegóły wydarzenia dostępne są na stronie Organizatora.

 

 

Sławomir Kupczak | Recykling na skrzypce, fortepian i wiolonczelę


Najnowszy utwór Sławomira Kupczaka wykona zespół Flow Unit, w skład którego wchodzą wykonawcy dobrze znani na scenie muzyki współczesnej: Anna Kwiatkowska (skrzypce), Adam Kośmieja (fortepian) i Mikołaj Pałosz (wiolonczela). Dzieło zabrzmi dwukrotnie, po raz pierwszy 21 października w Radomiu z udziałem młodzieży szkolnej, a następnego dnia w Warszawie w Promie Kultury w ramach koncertu "Wieczór prawykonań" o godz. 19.00. Recykling na skrzypce, fortepian i wiolonczelę charakteryzuje się wirtuozowskimi partiami instrumentalnymi realizowanymi przez trio i warstwą improwizowaną wykonywaną przez uczniów radomskiej szkoły muzycznej. Innowacyjna forma utworu opiera się na pozornie przeciwstawnych stylistycznie i technicznie strukturach dźwiękowych. Pomimo zastosowania różnych technik kompozytorskich, nowy utwór będzie oryginalną wypowiedzią artystyczną.

 

 

Hanna Kulenty | Mémoire de mémoire na trąbkę, puzon i smyczki

 

Mémoire de mémoire po raz pierwszy zabrzmi 23 października w Amsterdamie w wykonaniu Sinfonietty Cracovii pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak. Premiera utworu połączona jest z obchodami 80. rocznicy Wyzwolenia Bredy. Z kolei prawykonanie polskie odbędzie się już 16 listopada w Muzeum POLIN podczas festiwalu EUFONIE.

 

 

Aleksander Nowak | Koncert epizodyczny na gitarę, perkusję i smyczki

 

Kolejny w tym miesiącu utwór Aleksandra Nowaka, tym razem przeznaczony na obsadę wyłącznie instrumentalną. Koncert epizodyczny na gitarę, perkusję i smyczki powstał na zamówienie festiwalu Śląska Jesień Gitarowa, który już po raz dziewiętnasty odbędzie się w Tychach. Będzie to już trzeci koncert w historii Śląskiej Jesieni Gitarowej, który Nowak skomponował na gitarę. Utwór wykonają premierowo 23 października gitarzysta klasyczny Łukasz Kuropaczewski wraz z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy pod batutą, tradycyjnie Marka Mosia. Festiwal potrwa od 20 do 27 października.

 

 

Wojciech Widłak | Koncert wiolonczelowy

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej, pod batutą Pawła Przytockiego wykona najnowszy utwór Wojciecha Widłaka, kompozytora, profesora i rektora Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w kadencji 2020-2024. Prawykonanie Koncertu wiolonczelowego z udziałem solisty Adama Klocka odbędzie się 25 października. Bilety dostępne są na stronie Filharmonii Częstochowskiej.

 

Najczęściej czytane:

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.

Historia potrójnej tożsamości. Burzliwe losy Mieczysława Wajnberga

Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Marka Nosala

XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
 

 

Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.

Olga Pasiecznik zaśpiewa podczas Festiwalu Conrada. Recital i spotkanie autorskie wokół książki „Bez makijażu”

Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.

I Międzynarodowa Konferencja „Digital Musicology”- Cyfrowe narzędzia w muzykologicznych projektach badawczych

Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych. 

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Wojciecha Gurgula

Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.

 

Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które jego zdaniem warto sięgnąć, grając na gitarze.