Aktualności
Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego
2024-11-04
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Michael Bates to nietuzinkowy artysta, który czerpie inspiracje z różnorodnych, często odległych stylistycznie źródeł. Swą karierę muzyczną rozpoczynał w zespołach hard- i punk-rockowych, później skierował się w stronę jazzu, muzyki klasycznej i improwizowanej. Po latach spędzonych na studiowaniu partytur i graniu muzyki orkiestrowej we wszelkich możliwych kontekstach, powołał formację Acrobat - dającą nieograniczone możliwości instrumentacyjne grupę kameralistów o zbliżonych do lidera korzeniach.
Lutosławski Quartet ma spore doświadczenie w projektach realizowanych z artystami różnych specjalizacji. Artyzm polskiego zespołu i muzyka ich tytularnego patrona zachwyciły Michaela Batesa, który zaprosił ich do współtworzenia materiału muzycznego, bazującego na kompozycjach Witolda Lutosławskiego. Powstałe w efekcie METAMORPHOSES zawierają w sobie energię nowości, zapał wynikający z nieprzewidywalności oraz puls działania. Brzmienie kwartetu nie stanowi „wypełniacza” solówek grupy Acrobat. Partie muzyków obu formacji splatają się ze sobą w najlepszy możliwy sposób, tworząc jedność, podobnie jak improwizacje stają się integralną częścią kompozycji Lutosławskiego.
Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet rozpoczną polskie tournée (14 listopada) w studio koncertowym Radia Kraków podczas kolejnego wydarzenia wpisanego w cykl „ANAKLASIS na fali. Wyostrz słuch na Radio Kraków”, organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne we współpracy z małopolską rozgłośnią radiową. Koncertu będzie można także posłuchać na żywo dzięki transmisji na antenie Radia Kraków, a także retransmisjom w Programie Drugim Polskiego Radia oraz w Radio Kraków Kultura. Następnego dnia (15 listopada) ich muzyka zabrzmi w Teatrze Starym w Lublinie. Ostatni przystanek to Sala Czerwona Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu i koncert (17 listopada) w ramach Jazztopad Festival – jednego z ważniejszych festiwali jazzowych w Polsce.
14.11.2024, Kraków, Studio Koncertowe Radia Kraków, ANAKLASIS na FALI
15.11.2024, Lublin, Teatr Stary w Lublinie
17.11.2024, Wrocław, Narodowe Forum Muzyki, Jazztopad Festival
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt jest dofinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.
Aleksander Nowak kontynuuje oryginalny cyklu kompozycji dialogujących z nową literaturą polską. Premiera albumu z operą napisaną na podstawie nagrodzonej Nike książki Marcina Wichy „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” odbędzie się podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.