Aktualności
„Tryptyk” na sześć rąk – nowa kompozycja Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży!
2024-11-20
Jeden fortepian, trzech pianistów i sześć rąk – tyle potrzebujemy, aby wykonać Tryptyk, najnowszą publikację Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla pianistów, skomponowaną przez cenioną autorkę muzyki fortepianowej, Martę Mołodyńską-Wheeler.
Tryptyk Marty Mołodyńskiej-Wheeler jest zbiorem trzech utworów przeznaczonych na fortepian na sześć rąk. To pierwsza publikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w której tercet pianistów zasiąść ma za jednym fortepianem. Choć pierwsza w naszym katalogu, nie jedyna w literaturze muzycznej. Podobne dzieła z powodzeniem wcielane są do repertuaru kameralistów, będąc ciekawym rozwiązaniem, pozwalającym na wykorzystanie wszystkich rejestrów instrumentu równocześnie.
Utwór stanowił nie lada wyzwanie kompozytorskie, a miniatury tworzą opowieść snutą od zadziornej Melofonii, poprzez marzycielskie Softisono, aż po szaloną, karnawałową Fiestę de nieve. Tryptyk daje pianistom możliwość zagłębienia się w utwory o różnorodnym charakterze i wykorzystania rozmaitych umiejętności techniczno-interpretacyjnych w kontekście rozwiązań kompozytorskich z pogranicza klasyki i jazzu.
Marta Mołodyńska-Wheeler jest uznaną kompozytorką, od lat specjalizująca się w twórczości fortepianowej. To także aktywna wykonawczo pianistka – obok gry solowej, wykonuje również muzykę kameralną. Blisko współpracuje przy tym z Grzegorzem Manią, któremu dedykowany jest Tryptyk.
Twórczość Marty Mołodyńskiej-Wheeler to wynik nie tylko perspektywy dyplomowanej pianistki oraz pedagoga, lecz również wykształconej kompozytorki i aranżerki, absolwentki tego kierunku na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w katowickiej Akademii Muzycznej. Mariaż zdobytej wiedzy, umiejętności i doświadczeń daje w rezultacie indywidualny język muzyczny, w którym klasyczne podejście do dzieła łączy się z jazzową kolorystyką.
Tryptyk jest najnowszym dziełem kompozytorki, której wiele już utworów ukazało się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Pandemony, Poligrajki, Lili laj, Improwizje na cztery ręce oraz Mołodyjki i Nuciaki). Zbiory te cieszą się sporą popularnością, odpowiadając na potrzeby współczesnej literatury fortepianowej, zarówno kierowanej do najmłodszych, jak i starszych, ponieważ Tryptyk przeznaczony jest dla osób dorosłych lub na końcowych etapach nauki gry na fortepianie w szkole muzycznej II stopnia. Okładkę utworu zdobi piękna ilustracja Joanny Rusinek.
Publikację można kupić w sklepie stacjonarnym PWM lub na stronie internetowej.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.