Aktualności
„Tryptyk” na sześć rąk – nowa kompozycja Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży!
2024-11-20
Jeden fortepian, trzech pianistów i sześć rąk – tyle potrzebujemy, aby wykonać Tryptyk, najnowszą publikację Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, skomponowaną przez cenioną autorkę muzyki fortepianowej, Martę Mołodyńską-Wheeler.
Tryptyk Marty Mołodyńskiej-Wheeler jest zbiorem trzech utworów przeznaczonych na fortepian na sześć rąk. Miniatury tworzą opowieść snutą od zadziornej Melofonii, poprzez marzycielskie Softisono, aż po szaloną, karnawałową Fiestę de nieve. To pierwsza publikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w której tercet pianistów zasiąść ma za jednym fortepianem. Choć pierwsza w naszym katalogu, nie jedyna w literaturze muzycznej. Podobne dzieła z powodzeniem wcielane są do repertuaru kameralistów, będąc ciekawym rozwiązaniem, pozwalającym na wykorzystanie wszystkich rejestrów instrumentu równocześnie.
Marta Mołodyńska-Wheeler jest uznaną kompozytorką, od lat specjalizującą się w twórczości fortepianowej. To także aktywna estradowo pianistka – obok gry solowej, wykonuje również muzykę kameralną. Blisko współpracuje przy tym z Grzegorzem Manią, któremu dedykowany jest Tryptyk. Twórczość Mołodyńskiej-Wheeler to wynik nie tylko perspektywy dyplomowanej pianistki oraz pedagoga, lecz ponadto wykształconej kompozytorki i aranżerki, absolwentki tego kierunku na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w katowickiej Akademii Muzycznej. Mariaż zdobytej wiedzy, umiejętności i doświadczeń daje w rezultacie indywidualny język muzyczny, w którym klasyczne podejście do dzieła łączy się z jazzową kolorystyką.
Tryptyk jest najnowszym dziełem autorki, której wiele już utworów ukazało się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Pandemony, Poligrajki, Lili laj, Improwizje na cztery ręce oraz Mołodyjki i Nuciaki). Zbiory te cieszą się sporą popularnością, odpowiadając na potrzeby odborców współczesnej literatury fortepianowej, a kierowane są zarówno do najmłodszych, jak i starszych, ponieważ Tryptyk przeznaczony jest dla osób dorosłych lub na końcowych etapach nauki gry na fortepianie w szkole muzycznej II stopnia. Okładkę utworu zdobi piękna ilustracja Joanny Rusinek.
Publikację można kupić w sklepie stacjonarnym PWM lub na stronie internetowej.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.