Aktualności
21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami
2024-11-26
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
22 listopada 2024 r. odbyła się 21. edycja Dnia Edukacji Muzycznej, która miała miejsce w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników kongresu. To flagowe wydarzenie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które na stałe wpisało się w kalendarz polskiego środowiska szkolnictwa artystycznego. Słuchacze z całej Polski wzięli udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy doświadczonych artystów-pedagogów z 27 młodymi adeptami sztuki muzycznej.
W ramach tegorocznej edycji DEM-u Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło 6 wybitnych instrumentalistów, a zarazem cenionych pedagogów, do wzięcia udziału w różnorodnych zajęciach umożliwiających pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. W ramach warsztatów połączonych z lekcjami pokazowymi uczestnicy poznali autorskie metody pracy z uczniami na różnych etapach kształcenia.
Lekcja pokazowa z Agatą Szymczewską, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Agata Szymczewska podzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie gry na skrzypcach z najmłodszymi uczniami szkoły oraz laureatami III Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika. Wspaniałe publikacje fortepianowe, zagwozdki techniczne i sposoby interpretacyjne, omówiła ich autorka – pianistka, pedagog i kompozytor – Marta Mołodyńska-Wheeler, a dzieci występowały zarówno solo, jak i w duetach.
Lekcja pokazowa z Martą Mołodyńską-Wheeler, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Katarzyna Marczak z publikacjami na klarnet, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Katarzyna Marczak pokazywała, jak wykorzystywać wiedzę z teorii muzyki w praktyce wykonawczej gry na klarnecie. Postać Andrzeja Krzanowskiego, kontekst historyczny i estetyczny twórczości tego XX-wiecznego kompozytora, przybliżał akordeonista Michał Mazgaj. Na aspektach technicznych gry na wiolonczeli w pracy z najmłodszymi koncentrował się Radosław Bukała na przykładzie opracowanego przez siebie zbioru Brzmiące nutki. Wprowadzenie do nauki gry a vista zaprezentował gitarzysta, Michał Nagy.
Lekcja pokazowa z Michałem Nagyem, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Dużym zainteresowaniem cieszył się otwierający kongres wykład z zakresu emisji głosu, przygotowany przez Marcina Wawruka. Jako ekspert w dziedzinie chóralistyki, podzielił się ze słuchaczami cennymi wskazówkami dotyczącymi świadomego używania głosu w pracy nauczyciela. Następnie podczas wystąpienia psycholog i pedagog Joanny Łukasik, uczestnicy poznali sposoby na wspieranie uczniów w radzeniu sobie z tremą i trudnymi emocjami, które pojawiają się podczas nauki gry na instrumencie i związanymi z tym wystąpieniami publicznymi.
Wykład Joanny Łukasik, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Ostatni wykład dnia wygłosił Michał Preinl – fizjoterapeuta, założyciel gabinetu FizjoMuz. Była to szansa na zapoznanie się z najczęstszymi powodami dolegliwości bólowych u muzyków, wynikającymi między innymi z nieprawidłowej postawy ciała podczas gry na instrumencie. Doświadczenie prowadzącego, który jest zarówno fizjoterapeutą, jak i perkusistą, pozwoliło na kompleksowe rozpatrzenie tego zagadnienia. Uczestnicy zaznajomili się z metodami zapobiegania przeciążeniom zawodowym.
Wykład Michała Preinla, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Dzień Edukacji Muzycznej to jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania się nauczycieli różnych specjalności, pracujących z uczniami na wszystkich etapach nauczania. Wydarzenie po raz kolejny umożliwiło wymianę doświadczeń i inspiracji, dając pedagogom wartościowe narzędzia do nauczania młodych podopiecznych. DEM stanowi idealną przestrzeń do dyskusji oraz nawiązywania kontaktów międzyszkolnych. Po raz kolejny kongres zgromadził setki muzyków-pedagogów, którzy chcą coraz efektywniej wspierać swoich podopiecznych w ich muzycznej drodze.
Uczestnicy 21. Dnia Edukacji Muzycznej, fot. Delikatesy Filmowe / © PWM
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.