Aktualności
ANAKLASIS na fali. Podsumowanie pierwszej odsłony cyklu
2024-12-17
7 koncertów, 7 transmisji & 7 rejestracji w warstwie dźwięku i obrazu, międzynarodowe grono artystów, setki odbiorców na żywo – zakończyliśmy z sukcesem projekt ANAKLASIS na fali 2024. Oto krótkie podsumowanie pierwszej odsłony naszego cyklu uświetniającego 5. rok działalności marki płytowej PWM.
W programie wszystkich koncertów wpisanych w cykl zabrzmiał materiał muzyczny zarejestrowany na płytach sygnowanych marką ANAKLASIS w ramach serii REVISIONS. Ta ciesząca się popularnością pomarańczowa linia wydawnicza zestawia twórczość kompozytorów i artystów wywodzących się z pozornie odległych muzycznie światów – elektroniki, muzyki improwizowanej, jazzu czy muzyki klasycznej. Dialog ten dał początek nowemu, cyklicznemu wydarzeniu, które co dwa tygodnie, od 12 września do 12 grudnia, w różnorodnych odsłonach wypełniało przestrzeń sceniczną i antenową Radia Kraków.
12 września 2024 – LEGEND – Adam Bałdych Quintet i Agata Szymczewska
26 września 2024 – E-ŚPIEWNIK – Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Andrzej Bauer
Gdzie było i będzie nas słychać?
Dzięki zlokalizowaniu naszego cyklu koncertowego w Studiu S5 im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków wszystkie wydarzenia mogły być transmitowane na żywo na antenach goszczącej nas rozgłośni, a także nagrywane dla celów publikacji oraz retransmisji w Radiu Kraków Kultura oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Jeśli jednak nie mieliście okazji wysłuchać emisji zachęcamy do subskrybowania kanału Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w serwisie Youtube, gdzie w przyszłym roku udostępnione zostaną nagrania audio-video wszystkich koncertów ANAKLASIS na fali.
24 października 2024 – SZYMANOWSKI | X-RAY – Adam Pierończyk, Dominik Wania, Szymon Mika
28 listopada 2024 – IMPRESSIONS ON PADEREWSKI – Krzysztof Herdzin
Jakie są perspektywy na przyszłość?
Koncerty ANAKLASIS na fali spotkały się z bardzo pozytywnym przyjęciem zarówno ze strony słuchaczy, jak i wykonawców. Cały cykl mógł zostać zrealizowany m.in. dzięki owocnej współpracy z Radiem Kraków, a także dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Kraków.
Nie zwalniamy tempa i jesteśmy zdeterminowani aby przygotować grunt pod kolejne koncerty z cyklu ANAKLASIS na fali w 2025 roku, poszerzając repertuar o materiał pochodzący z innych serii naszego katalogu wydawniczego. Wszystkie albumy wydane nakładem ANAKLASIS dostępne są w sprzedaży tradycyjnej w księgarni PWM, w najlepszych salonach i sklepach muzycznych oraz w popularnych serwisach streamingowych. Śledźcie nasze profile w mediach społecznościowych oraz stronę internetową, aby być na bieżąco!
Do zobaczenia i usłyszenia w przyszłym roku!
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Autorem wszystkich zdjęć jest Michał Ramus
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.