Aktualności
W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!
2025-01-08
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
Program TUTTI.pl zachęca organizatorów życia muzycznego do częstszego wpisywania utworów polskich kompozytorów do repertuarów koncertowych. Inicjatywa kierowana jest do wszystkich polskich zespołów i orkiestr – profesjonalnych i nieprofesjonalnych, szkolnych i akademickich – oraz do instytucji zajmujących się organizowaniem koncertów, festiwali, nagrań oraz nadań muzyki polskiej.
Beneficjenci programu otrzymują zniżkę na opłaty z tytułu wypożyczenia lub wykorzystania materiałów wykonawczych w wysokości 70% kosztów (w przypadku instytucji edukacyjnych sumuje się ona z ich standardowym rabatem 50%, dając łącznie aż 85% zniżki od ceny wyjściowej). Rabat przyznawany jest w drodze konkursu. Aby ubiegać się o włączenie do programu, wystarczy zgłosić propozycję wykonania utworu z Katalogu TUTTI.pl – listy niemal 1500 utworów polskich kompozytorów. Do programu można zgłaszać również utrwalenia utworu, m.in. rejestrację i udostępnienie w Internecie czy produkcję płyty CD, DVD lub Blu-ray. Wnioski można nadsyłać przez cały rok, zaś ich ocena i rozstrzygnięcia konkursu odbywają się kwartalnie, podczas posiedzeń grona ekspertów reprezentujących polskie środowisko muzyczne. Obecnie przyjmowane są wnioski na wykonania od 1 kwietnia 2025 – termin naboru upływa 17 stycznia 2025.
Grajmy TUTTI najnowszą muzykę polską!
Chcąc w szczególny sposób zachęcić rodzime orkiestry i zespoły do regularnego wpisywania współczesnych kompozycji do repertuaru, PWM wzbogaca swoją inicjatywę o TUTTI.80 – listę 80 tytułów z katalogu TUTTI, które miały swoje prawykonania w latach 2018-2023. Do końca 2025 roku wykonania utworów z listy TUTTI.80 otrzymają dodatkowe punkty.
Szczegółowe informacje na temat programu, a także regulamin, katalog utworów, listę TUTTI.80 oraz wzór wniosku można znaleźć na stronie TUTTI.pl. Serdecznie zapraszamy do udziału – grajmy TUTTI muzykę polską!
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.