PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

2025-03-04

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

 

 

W przeszłość zagłębimy się dzięki minimalistycznym dziełom i muzyce polskiego modernizmu. W świat przyszłości wkroczymy za sprawą premierowej twórczości najmłodszego pokolenia kompozytorów. Trzeci weekend marca tętnić będzie brzmieniami oraz ideami opisującymi współczesny świat. W programie tegorocznej edycji znalazło się blisko 20 premier, a ich wykonania powierzone zostały najlepszym orkiestrom, zespołom kameralnym i solistom specjalizującym się w muzyce najnowszej.

 

Koncert inauguracyjny (14 marca, godz. 19:30) będzie niezwykłym splotem muzyki nowej z niewykonywaną wcześniej dawniejszą twórczością. Na scenie sali koncertowej wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Michała Klauzy, a w roli solisty usłyszymy pianistę Tymoteusza Biesa. Zabrzmią Trzy kompozycje unistyczne na zespół 30 instrumentów dętych Zygmunta Krauzego – wczesne dzieło jednego z czołowych polskich minimalistów. Po raz pierwszy publiczność będzie również miała szansę usłyszeć w całości utwory nieżyjących już twórców: Uwerturę nr 2 Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Anekumenę Barbary Buczek oraz Mały koncert Tomasza Sikorskiego. Te napisane przed laty, choć nieznane publiczności utwory uzupełnią elektroniczne interludia Sławomira Kupczaka Moment I, Moment II i Moment III na komputer, wykonywane na żywo przez kompozytora.

 


 

Tego samego dnia (14 marca, godz. 21:00) w sali kameralnej dojdzie do niecodziennego muzycznego dialogu pomiędzy dwoma kwartetami smyczkowymi. Akustyczne oblicze tej formacji zaprezentuje Kwartet Śląski, zaś jego elektroniczny potencjał odkryją muzycy NeoQuartet. Brzmieniowa różnorodność uwidoczni się w nowych kompozycjach Dominika Strycharskiego, Ewy Trębacz, Olgi Hans, Huberta Gabriela Żmudzkiego, Moniki Szpyrki, Joanny Woźny, Aleksandry Gryki i Marcela Chyrzyńskiego. Twórcy eksplorować będą m.in. tematy pamięci, materii i przekształceń. Pewne jest, że będzie to koncert pełen niespodzianek, podczas którego tradycja zderzy się z nowoczesnością.

 

Drugi dzień festiwalu rozpocznie się w sali kameralnej koncertem Cameraty Silesii i Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Anny Szostak i Szymona Bywalca. Program koncertu stanowić będzie fuzję brzmień chóralnych i elektroniki z wykorzystaniem wizualizacji. Z kolei AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia wraz z solistami, Rafałem Łucem na akordeonie i Jensem Bracherem na trąbce, zaprezentuje 15 marca o godz. 20:00 dwa utwory: Bellows Breath Concerto na akordeon i orkiestrę smyczkową Krzysztofa Wołka oraz Erēmos na trąbkę solo, live electronics i orkiestrę smyczkową Martyny Koseckiej. Do programu dołączą również kompozycja Jacka Domagały oraz patchworkowa suita cytatów Krzysztofa Knittla o tajemniczym tytule ka makana o ke ola.

 

Najnowszej twórczości Krzysztofa Knittla przyjrzymy się podczas festiwalu dogłębnie. Tego dnia odbędzie się także premiera CANTICUM PROFUGORUM – najnowszego albumu ANAKLASIS, który dołącza do serii OPERA. Oratorium Krzysztofa Knittla, napisane na głosy solowe, chór i orkiestrę oraz instrumenty rzadko słyszane w filharmoniach, jako część dzieł symfonicznych w kulturze zachodniej: oud, daf i darbukę, łączy bogactwo środków z powagą podejmowanego w nim tematu niepewności i lęku z nią związanego, a także potrzeby zapewnienia schronienia i pomocy tym, którzy jej potrzebują. Canticum profugorum, skomponowane do słów Tadeusza Sławka, wybitnego filologa, autorytetu w dziedzinie teorii i historii literatury, wyrazem szacunku i uznania dla tych, którzy działają na rzecz pokoju. 15 marca odbędzie się ponadto spotkanie wokół książki Granice niczego Krzysztofa Knittla prowadzone przez Michała Mendyka, na które zapraszamy o godz. 13:00, wstęp wolny.


Finałowy dzień festiwalu pozwoli słuchaczom zarówno zagłębić się w muzykę symfoniczną z udziałem solistów, jak i poznać najnowszą twórczość kameralną. W niedzielę 16 marca o godz. 12:00 w sali koncertowej NOSPR pod batutą Vincenta Kozlovskiego wraz z pianistką Małgorzatą Walentynowicz wykona utwór Melancholia Jacka Sotomskiego. Zabrzmi także nawiązujące do renesansowej techniki malarskiej Sfumato Pawła Hendricha – koncert na theremin i wielką orkiestrę symfoniczną, w którym partię solową zaprezentuje Paweł Romańczuk. Wyjątkowe znaczenie będzie miał również utwór stany materii Jagody Szmytki eksplorujący granice symfonicznego brzmienia.


Zamykający festiwal koncert szczególnie mocno uwypukli interdyscyplinarny charakter najnowszej twórczości polskich kompozytorów: Nikolet Burzyńskiej i Jarka Płonki. Ich kompozycje wykona Hashtag Ensemble, zespół specjalizujący się w muzyce najnowszej i improwizowanej, a także multimedialnych projektach artystycznych. Jako solistę usłyszymy wiolonczelistę Dominika Płocińskiego, a całość uzupełnią wizualizacje Alexandry Ołdak.


Festiwal Prawykonań to także wydarzenia towarzyszące, które otwierają przed publicznością nowe sposoby odbioru i doświadczania muzyki. Ewa Fabiańska-Jelińska i Karolina Jefmańska stworzyły performans muzyczny dla dzieci Eeeee... MOC... Yeah! (to nie ja). Wraz z muzykami Akademii NOSPR, a także śpiewakiem Michałem Sławeckim i tancerką Igą Eckert najmłodsi słuchacze udadzą się w podróż do świata emocji. W foyer NOSPR otwarta zostanie wystawa ceramiki unikatowej Bożeny Sacharczuk wprowadzająca nowe wizualne elementy, które ekspresyjnością i rytmiką próbują uchwycić i „unaocznić” abstrakcyjny charakter muzyki. Dodatkowo 14 marca w ramach Strefy Ruchu posłuchamy rozmów redaktora Piotra Miki z Ruchu Muzycznego z kompozytorami.

 

Więcej informacji na stronie Organizatora 11. Festiwalu Prakowynań, którym jest Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia.

Najczęściej czytane:

Siła prawykonań w polskiej muzyce najnowszej

To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.

Zapisz się na Kurs Edytorstwa Muzycznego!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

22. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Poznaniu!

Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.

Muzyka zostaje w Rynku. Już wkrótce otwarcie koncertowej kluboksięgarni PWM

Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Nowoczesny i romantyczny. Portret Krzysztofa Meyera

Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.

Przedpremierowy pokaz filmu „Bacewicz x Bomsori” w reżyserii Jakuba Piątka w Edynburgu

W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.

Kompozytor miesiąca: Krzysztof Knittel i jego #biurkokompozytora

Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.

Polska muzyka w centrum uwagi na Edinburgh International Festival. Trwa UK/Poland Season 2025

Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce. 

Co nowego w Szczebrzeszynie? PWM zaprasza na muzyczne atrakcje!

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.