Aktualności
CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS
2025-03-14
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Drogi współczesnego świata stały się szlakami uchodźców. Niezależnie od tego, czy myślimy o błękitnych wodach Morza Śródziemnego, lasach i bagnach polsko-białoruskiej granicy, kolei czy autostradach wijących się z Polski do Ukrainy - strach przed nieznanym jest węzłem, w którym spotykają się wszystkie te trasy. A w tych trasach najcenniejsze i najważniejsze są nogi, które prowadzą w bezpieczne miejsce.
„Ci, których nogi odjął nóż wojny, idą na plecach tych, co nogi ocalili. Bo najważniejsze jest by iść, nie ustawać, nie dać się zamknąć” – recytuje swój tekst poeta i tłumacz Tadeusz Sławek. W tle towarzyszą mu improwizacje na wschodnich instrumentach: oud, darbuce, dafie. Muzyczna tradycja Bliskiego Wschodu puka do drzwi Zachodu, kontrapunktowanego partiami solistów, chórzystów i elektroniki. CANTICUM PROFUGORUM Krzysztofa Knittla to oratorium na sopran (Joanna Freszel), baryton (Mariusz Godlewski), aktora, chór dziecięcy, chór mieszany, oud, perkusję, orkiestrę i media elektroniczne. Muzyka i tekst traktują o naszym świecie, w którym dawno już przestały istnieć strefy komfortu. Uchodźcy byli i są częścią rzeczywistości; zdani na naszą pomoc, wyrozumiałość, empatię. Knittel snuje opowieść o tych, którzy skazani są na wieczną (?) wędrówkę i o tych, którzy w tej wędrówce im pomagają. Premiera kompozycji odbyła się 25 listopada 2022 roku w Filharmonii Śląskiej w Katowicach pod dyrekcją Yaroslava Shemeta. Zapis wydarzenia trafił na płytę. Chciałoby się powiedzieć: „One world is enough for all of us”. Tylko kto dzisiaj uważnie wsłuchuje się w pieśń uchodźców?
To kolejna propozycja wytwórni płytowej ANAKLASIS wydana w serii OPERA, która prezentuje wybitne dzieła wokalno-instrumentalne wykraczające poza utrwalone tradycją gatunki muzyczne. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Podczas tego wydarzenia odbędzie się również spotkanie z kompozytorem, które poprowadzi Michał Mendyk (sobota, 15.03, godz. 13:00, foyer NOSPR, wstęp wolny). Punktem wyjścia dla rozmowy będzie wydana w zeszłym roku przez PWM książka Granice niczego, w której kompozytor zajmująco i niejednokrotnie przekornie opowiada m.in. o wykorzystaniu nowych technologii w tworzeniu muzyki i łączeniu różnych obszarów sztuki, o znaczeniu kultury i edukacji w świecie polityki czy pokoleniowej odpowiedzialności.
Płyta CANTICUM PROFUGORUM (ANA036) dostępna będzie już od 15 marca w księgarni PWM, w najlepszych sklepach muzycznych, na wirtualnych półkach sieci Empik oraz w serwisach streamingowych.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Culture.pl
Partner: Ruch Muzyczny
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 18:30 w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ.
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.
Muzyczna opowieść o dwóch polarnikach czekających na ratunek. O próbie przetrwania na grenlandzkim pustkowiu i o melancholii polarnej nocy. FEBRA ARKTYCZNA. COMEDIA HARMONICA – opera Alka Nowaka do oryginalnego libretta Marcina Wichy jest już dostępna na najnowszym albumie ANAKLASIS. W rolach głównych: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i śpiewacy Capelli Cracoviensis.
Chociaż pod względem prawykonań październik wydaje się spokojniejszy niż ubiegły miesiąc trzeba jednak podkreślić, że zakres gatunkowy i obsadowy nowych utworów zapowiada się bogato. Najnowsze dzieła z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w tym miesiącu usłyszymy po raz pierwszy w Warszawie, Kolonii, Tychach, Gdańsku, Zielonej Górze, Poznaniu, Elblągu oraz Pszczynie.