Aktualności
Premiera suity jazzowej „Sidła” według kryminału Grażyny Bacewicz
2025-03-21
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Suitę pt. „Sidła” skomponował Piotr Scholz – jazzman, kompozytor i dyrygent, szef artystyczny Orkiestry Jazzowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Utwór, napisany w 2024 roku z myślą o jubileuszu Uczelni, powstał z chęci wydobycia na światło dzienne literackich talentów Grażyny Bacewicz, która wspólnie z bratem Kiejstutem patronuje łódzkiej Akademii. Ceniona w świecie jako wybitna kompozytorka i skrzypaczka pisała również opowiadania i powieści.
Powieść „Sidła”, wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w 2019 roku, 50 lat po śmierci Bacewiczówny, stała się inspiracją do powstania wokalno-instrumentalnego dzieła, w którym – zgodnie z zamysłem kompozytora – ważną rolę odgrywa improwizacja.
„To, co usłyszycie, to nie tylko muzyka – to historia pełna napięcia, dramatyzmu i intensywnych zwrotów akcji – zapowiada Piotr Scholz. – W tej suicie muzyka i improwizacja współdziałają z akcją, tworzą coś więcej niż koncert. To niezwykłe widowisko, w którym dźwięk, światło i ruch łączą się w jedną spójną narrację”.
Wykonawcami premierowej odsłony suity będą: Orkiestra Jazzowa Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem kompozytora, znakomita improwizatorka i wokalistka jazzowa Anna Rybacka oraz utalentowana absolwentka wokalistyki estradowej łódzkiej Akademii Karolina Cegłowska. Historię zapisaną w muzyce dopełni taniec. Wystąpią tancerze z Instytutu Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi, choreografię przygotowała Maria Małgorzata Nowak.
„Sidła” Grażyny Bacewicz znajdziecie w esklepie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w formie papierowej (książka), cyfrowej (e-book) i jako audiobook.
Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Uczelni przy ul. Żubardzkiej 2a, początek o godz. 18.00, wejściówki (20 zł) są do nabycia stacjonarnie w kasie oraz online. Więcej informacji o Koncercie i wykonawcach znajduje się na stronie Organizatora wydarzenia.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.