Aktualności
Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2025-04-02
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Kwiaty pomarańczy karatachi są w rozkwicie
Wers otwierający pieśń japońskiego kompozytora Kōsaku Yamady (1886–1965), którą ten napisał do wiersza jednego z najpopularniejszych i najważniejszych poetów współczesnej literatury japońskiej Hakushū Kitahary (1885–1942), stał się inspiracją dla Marcela Chyrzyńskiego. Kompozytor, zafascynowany poezją i muzyką Kraju Kwitnącej Wiśni, w 2022 roku na zamówienie dyrekcji sali koncertowej w Yanagawie – rodzinnym mieście Kitahary, napisał Karatachi no Hana (tłum. Kwiaty pomarańczy karatachi). Dzieło, w którym Chyrzyński oddaje atmosferę wiersza, właśnie doczekało się polskiego prawykonania. Podczas kameralnego koncertu zatytułowanego Taniec motyla, Ignacy Lisiecki – jeden z czołowych polskich pianistów, działający głównie w Japonii, wystąpi z recitalem wypełnionym dziełami rzadko wykonywanej, choć niezwykle wartościowej współczesnej literatury fortepianowej. W programie koncertu, który odbędzie się już 3 kwietnia o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki im. W. Lutosławskiego we Wrocławiu, znajdą się również utwory Hansa Abrahamsena, Leonarda Bernsteina oraz Pétera Eötvösa, Olivera Knussena i Jörga Widmanna.
SurVanTutti
Jeden fortepian może zabrzmieć jak cała orkiestra symfoniczna, a co dopiero, gdy fortepiany są dwa albo do jednej klawiatury zasiądzie dwoje pianistów! To właśnie kwintesencja Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych Duettissimo, którego dziewiąta edycja rozpocznie się już w piątek 4 kwietnia i potrwa przez kolejne dwa tygodnie. W programach koncertów i wydarzeń towarzyszących zabrzmią m.in. utwory autorów i kompozytorów z katalogu PWM: Stanisława Moniuszki, Zygmunta Noskowskiego, Witolda Lutosławskiego, Marty Mołodyńskiej-Wheeler, Fryderyka Chopina czy Karola Szymanowskiego.
Podczas koncertu finałowego (17 kwietnia, godz. 19:00, Sala Balowa Hotelu Saskiego) po raz pierwszy zabrzmi SurVanTutti – najnowsze dzieło Hanny Kulenty na fortepian na 4 ręce i orkiestrę kameralną. Utwór wykonają: Chopin Piano Duo (Anna Boczar i Bartłomiej Kominek) z towarzyszeniem Orkiestry Festiwalowej. Wstęp na koncert jest bezpłatny. Więcej informacji na stronie organizatorów: Fundacji Akademi Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie i krakowskiej Akademii Muzycznej.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.