Aktualności
Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku
2025-04-02
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
WARUNKI UDZIAŁU W KONKURSIE
W konkursie mogą wziąć udział kompozytorki i kompozytorzy wszystkich narodowości, bez ograniczenia wieku. Każdy uczestnik może zgłosić więcej niż jedną partyturę. Do udziału w konkursie będą dopuszczone wyłącznie utwory dotąd nieopublikowane, niewykonane publicznie oraz nienagrodzone w innych konkursach.
OBSADA UTWORU
Do udziału w konkursie będą dopuszczone wyłącznie utwory na orkiestrę, bez udziału solistów.
Maksymalna obsada orkiestry: 2 flauti (2. muta in fl. picc.) – 2 oboi (2. muta in cr. ing.) – 2 clarinetti (2. muta in cl. b.) – 2 fagotti (2. muta in cfg.) – 4 corni – 3 trombe – 3 trombone – 1 tuba – arpa – pianoforte (muta in celesta) – batteria (4 esecutori) – archi: 12 – 10 – 8 – 6 – 4.
Lista dopuszczalnych do użycia instrumentów perkusyjnych dostępna jest na stronie internetowej konkursu. Nie dopuszcza się użycia innych instrumentów. Użycie amplifikacji orkiestry, taśmy i live electronics jest niedozwolone. Czas trwania utworu: 15-20 minut
JURY
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (przewodnicząca)
Jerzy Kornowicz
Jacek Rogala
NAGRODY
I Nagroda ufundowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – 25.000 zł
II Nagroda ufundowana przez Urząd Marszałkowski w Kielcach – 15.000 zł
III Nagroda ufundowana przez Urząd Marszałkowski w Kielcach – 10.000 zł
Nagroda Specjalna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata – komplet płyt CD i partytur
ZGŁOSZENIA I KONCERT LAUREATÓW
Termin nadsyłania partytur upływa 20 listopada 2025 roku. Decyduje data stempla pocztowego. Wręczenie nagród i wykonanie nagrodzonych kompozycji odbędzie się 20 lutego 2026 podczas Koncertu Laureatów w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Materiał nutowy nagrodzonego utworu niezbędny do jego wykonania podczas Koncertu Laureatów należy dostarczyć w formie .pdf lub papierowej do Filharmonii do 20 stycznia 2026 roku.
Konkurs odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Świętokrzyskiego.
Partnerami konkursu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Patronaty medialne: Program Drugi Polskiego Radia, polmic.pl
Partner medialny: Ruch Muzyczny
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.