PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

2025-04-02

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

 

 

WARUNKI UDZIAŁU W KONKURSIE


W konkursie mogą wziąć udział kompozytorki i kompozytorzy wszystkich narodowości, bez ograniczenia wieku. Każdy uczestnik może zgłosić więcej niż jedną partyturę. Do udziału w konkursie będą dopuszczone wyłącznie utwory dotąd nieopublikowane, niewykonane publicznie oraz nienagrodzone w innych konkursach.

OBSADA UTWORU


Do udziału w konkursie będą dopuszczone wyłącznie utwory na orkiestrę, bez udziału solistów.
Maksymalna obsada orkiestry: 2 flauti (2. muta in fl. picc.) – 2 oboi (2. muta in cr. ing.) – 2 clarinetti (2. muta in cl. b.) – 2 fagotti (2. muta in cfg.) – 4 corni – 3 trombe – 3 trombone – 1 tuba – arpa – pianoforte (muta in celesta) – batteria (4 esecutori) – archi: 12 – 10 – 8 – 6 – 4.


Lista dopuszczalnych do użycia instrumentów perkusyjnych dostępna jest na stronie internetowej konkursu. Nie dopuszcza się użycia innych instrumentów. Użycie amplifikacji orkiestry, taśmy i live electronics jest niedozwolone. Czas trwania utworu: 15-20 minut


JURY

 

Grażyna Pstrokońska-Nawratil (przewodnicząca)
Jerzy Kornowicz
Jacek Rogala



NAGRODY


I Nagroda ufundowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – 25.000 zł
II Nagroda ufundowana przez Urząd Marszałkowski w Kielcach – 15.000 zł
III Nagroda ufundowana przez Urząd Marszałkowski w Kielcach – 10.000 zł
Nagroda Specjalna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata – komplet płyt CD i partytur


ZGŁOSZENIA I KONCERT LAUREATÓW


Termin nadsyłania partytur upływa 20 listopada 2025 roku. Decyduje data stempla pocztowego. Wręczenie nagród i wykonanie nagrodzonych kompozycji odbędzie się 20 lutego 2026 podczas Koncertu Laureatów w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Materiał nutowy nagrodzonego utworu niezbędny do jego wykonania podczas Koncertu Laureatów należy dostarczyć w formie .pdf lub papierowej do Filharmonii do 20 stycznia 2026 roku.


Regulamin Konkursu dostępny jest na stronie Filharmonii Świętokrzyskej im. Oskara Kolberga w Kielcach.


Konkurs odbywa się pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Świętokrzyskiego.


Partnerami konkursu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Patronaty medialne: Program Drugi Polskiego Radia, polmic.pl
Partner medialny: Ruch Muzyczny

Najczęściej czytane:

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!