Aktualności
Polska pieśń zdobyła Japonię
2025-04-25
Mieczysław Karłowicz, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Henryk Czyż – najpiękniejsze pieśni polskich kompozytorów w mistrzowskim wykonaniu Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały zabrzmiały w Japonii. Z inicjatywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego artyści wystąpili w Tokio oraz Kioto, 14 i 15 kwietnia.
Duet polskich artystów o światowej renomie – bas-baryton Tomasz Konieczny i pianista Lech Napierała – często występuje wspólnie, przybliżając krajowej i zagranicznej publiczności perły polskiej liryki wokalnej. Tym razem zostali jej ambasadorami w Kraju Kwitnącej Wiśni. Z inicjatywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i na zaproszenie Tokyo Opera Nomori, 14 kwietnia artyści wystąpili z recitalem w Sali Tokyo Bunka Kaikan w Ueno, w ramach renomowanego Spring Festival in Tokyo. W repertuarze znalazło się m.in. Sześć Pieśni op. 2 Karola Szymanowskiego, wybór pieśni Mieczysława Karłowicza (Na spokojnem ciemnem morzu, Pamiętam ciche, jasne, złote dnie, Śpi w blaskach nocy i inne) i Stanisława Moniuszki (Dziad i Baba, Stary Kapral, Kozak) oraz Dwie Arie Buffo Henryka Czyża. Koncert poprzedziła poświęcona polskiej twórczości pieśniowej prelekcja wybitnego polonisty i tłumacza literatury polskiej prof. Tokimasy Sekiguchiego.

fot. Hidaki Tomoko, (c) Tokyo Harusai Music Festival
Korzystając z obecności artystów w Japonii, z inicjatywy PWM-u renomowana uczelnia artystyczna Senzoku Gauken College of Music w Tokio zaprosiła Tomasza Koniecznego do poprowadzenia lekcji mistrzowskich ze studentami śpiewu solowego.
15 kwietnia, we współpracy z Instytutem Polskim w Tokio, artyści wykonali kolejny recital w ramach wystawy „Młoda Polska” w Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej w Kioto (MoMAK). Wydarzeniu towarzyszył wykład dr Maki Shikegawy poświęcony liryce wokalnej Młodej Polski.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.